Kort getest: BMW iX5 Hydrogen (2023)

test BMW iX5 Hydrogen op waterstof in Antwerpen

Waterstofauto's, wat moeten we daar van denken? BMW maakt het ons alvast iets makkelijker om een mening te vormen en heeft een volledige vloot (i)X5 Hydrogen's te water gelaten. Wij mochten in Antwerpen al even proeven van.. de toekomst?

uit onze comfortzone

Je kan niet over waterstofauto's schrijven zonder over waterstof te schrijven. Op zich vreemd. Bij EV's en benzine- of dieselwagens gaan we het ook niet uitgebreid hebben over de productie van elektriciteit of de ontginning van aardolie. Waterstofproductie heeft zijn imago niet helemaal mee, maar of dat terecht is is nog maar de vraag. We zullen nog maar eens uit onze comfortzone gaan en het eerst hebben over waterstof, zonder de auto.

test BMW iX5 Hydrogen op waterstof in Antwerpen

waarom waterstof

Belangrijk om weten: minder dan 25% van onze Belgische energiebehoefte (van industrie, huishoudens, transport, regeringsonderhandeling,...) wordt voorzien door elektriciteit. De grootste afnemers in de energietaart zijn nog altijd aardolie en aardgas met in de marge steenkool en hout. Waterstof zou daar een 5de speler in kunnen worden. België heeft namelijk één van de grootste waterstofpijpleidingennetwerken ter wereld. Plus, waterstof is voor meerdere toepassingen beschikbaar, ook transport.

test BMW iX5 Hydrogen motor op waterstof in Antwerpen

groene waterstof

Dus er is een brandstof die alleen water heeft als restproduct? Inkopen die handel! Ja en nee. We gaan de wereld niet redden door fossiele brandstoffen te vervangen door een cleane brandstof... die op zijn beurt geproduceerd wordt door een fossiele brandstof (momenteel ook nog steeds een nadeel van elektriciteit). Of er moest natuurlijk een gigantische efficiëntieslag plaatsvinden. We spreken dus beter over groene waterstof. Dat is waterstof geproduceerd door hernieuwbare energie. Hernieuwbare energie kan je natuurlijk best onmiddellijk consumeren, denk dan aan windmolens en zonnepanelen. Maar die zijn uiteraard niet altijd even betrouwbaar. Bij overproductie zou die extra energie "perfect" kunnen gaan naar de productie van waterstof. Landen die over enorm veel natuurlijke hernieuwbare bronnen beschikken zouden hun waterstof zo kunnen exporteren. Bij export denken we aan havens, en bij havens denken we aan Antwerpen. Zo zou Antwerpen dé waterstofhub van Europa kunnen worden. De pijpleidingen liggen er al en de fossiele brandstoffen komen toch al binnen vanuit de Koekestad.

tanken BMW iX5 Hydrogen op waterstof in Antwerpen

kip, ei

Ergens klopt de theorie, nu terug naar auto's. Transport zou namelijk één van de afnemers kunnen zijn van waterstof. Personentransport, zoals auto's, zouden dus perfect kunnen profiteren van deze (mogelijks) propere brandstof. Veel "alsen" en "zouden", maar er is geen kip zonder ei (of was het andersom?). BMW heeft alvast een kip/ei klaar in de vorm van een gloednieuwe BMW iX5 Hydrogen. In de basis is dit een X5 met de aandrijving van een iX en een fuel cell. Met andere woorden: een elektrische X5. Het is te zeggen, een elektrische X5 die je in 5 minuten kan voltanken, kan je nog volgen?

tanks

De iX5 beschikt namelijk over waterstoftanks waarin je het gas onder hoge druk kan pompen. Dat gaat vlot, de gigantische carbon versterkte tanks (het bljft een gas) kan je in 5 minuten voltanken. Met een volle tank van 6 kg zou je 504 km ver kunnen (WLTP). Een grote autonomie is dat niet, maar hou er rekening mee dat de ze tanks hebben moeten verstoppen waar normaal de aandrijfas en benzinetank zitten. Of anders gezegd: worden ooit waterstofauto's van de grond op ontwikkelt, dan stijgt die range natuurlijk fors. En nogmaals: in amper 5 minuten ben je weer helemaal bijgetankt!

de beste X5 ooit?

Is deze X5 op waterstof buitenaards om te rijden? Nee, dit is "gewoon" een elektrische auto. Eentje die veel minder batterijen aan boord heeft (jawel, er zijn nog batterijen aan boord voor tijdelijke opslag). Er is dus minder gewicht, maar je hebt wel het directe koppel van een elektromotor. De iX5 beschikt over een gecombineerd vermogen van 401 pk. Het sprintje naar 100 km/u gebeurt dan ook onder de 6 seconden. Hij doet dat in alle stilte (of je moest er zelf voor kiezen om de iX5 van een geluidje te voorzien). Het zijn natuurlijk pilootwagens (zo noemt BMW ze zelf), maar er is geen kraakje of piepje te horen. Volgens de meegereisde BMW ingenieurs zou je de luchtcompressor moeten horen buitenaf, maar zelfs dat was amper waarneembaar. De iX5 is gewoon een heel comfortabele, stille, grote SUV. Voor sommigen misschien wel de ultieme X5.

BMW iX5 Hydrogen velg

Conclusie

We kunnen er niet rond. De BMW iX5 Hydrogen is gewoon een afgewerkt topproduct voor een markt in volle opstartfase. Of auto's op waterstof ooit gaan doorbreken kunnen we moeilijk voorspellen, maar aan BMW zal het alvast niet hebben gelegen.

Derniers articles publiés

Commentaires (8)

Laisser un commentaire
this 16:18
Portrait de this

En als je een paar auto's na elkaar laat tanken, kan het dan nog steeds in 5 minuten?
Of heeft de pomp tijd nodig om op druk te komen?

Wim 11:01
Portrait de Wim

Goede vraag, ze werken telkens met twee tanks/pompen zodanig dat dit niet zou voorvallen

Etienne Marnef 12:10
Portrait de Etienne Marnef

Basic-Prijs naargelang zeker?

Yves 10:51
Portrait de Yves

Waterstof heeft zeker zijn plaats, maar niet in personenwagens. Het verlies van productie tot consumptie is vele malen groter dan je wagen laden vanuit het electriciteitsnet. De opgetelde verliezen lopen snel op tot over de +-70% tegenover +-15% voor batterij wagen. Zoals opgemerkt is het tanken ook niet snel als je niet gigantisch veel druk pompen per site hebt, anders moet je wachten na een aantal tankbeurten tot de zaak terug op druk is. Onlangs nog eens gezien hoeveel benzinepompen er staan op 1 tankstation naar het zuiden. Het was buiten seizoen en we moesten al aanschuiven … dat gaat nooit lukken met waterstof. 10 pompen continue in gebruik … Atlas Coco gaat veel compressoren mogen bouwen om dat continue gevoed te krijgen. Waterstof is voor de industrie en eventueel grote schepen / vrachtwagens, maar niet voor EV’s (door groot verlies is dat prijs technisch al niet haalbaar voor de consument)

Wim 14:23
Portrait de Wim

het is juist de bedoeling dat de energie wordt opgewekt tijdens overproductie. Ivm dat tanken voorzie ik geen probleem. Slimme ingenieurs genoeg.

Yves 17:21
Portrait de Yves

Ongetwijfeld, maar het moet nog praktisch en betaalbaar blijven. In Noorwegen is er al een station de lucht in gegaan, explosie gevaar is een reële zorg dat spul is zo klein dat het overal doorlekt als je niet op past.
Overproductie kan rechtstreeks naar de wagens die ‘s nachts allemaal aan de laadpaal hangen en de prijs negatief is, automatisch beginnen laden. Dat kan vandaag en met de snelheid dat er nu nieuwe wagens iedere dag op de markt komen en laadpalen worden geïnstalleerd, wordt het quasi onmogelijk voor waterstof om dat in te halen, dat zou enkel kunnen als het echt goedkoper is maar als ge 4 keer meer verlies hebt lijkt me dat sterk dat die energie vorm in de buurt kan komen … dan zou een waterstof wagen vele malen goedkoper moeten zijn dan een EV op batterij, het kan, maar ik denk dat waterstof veel meer zin heeft in de industrie.

this 19:51
Portrait de this

Zoveel overproductie hebben we nu ook weer niet. En de industrie gaat wel al die waterstof gemaakt tijdens overproductie efficiënter kunnen gebruiken.

En ingenieurs kunnen tegenwoordig wel voor bijna alles een oplossing vinden. Wellicht ook voor dat tankprobleem. Maar of die oplossing ook economisch rendabel gaat zijn, dat is de grote vraag.

Tryphon 09:41
Portrait de Tryphon

Sommigen willen gewoon niet dat de Hwagen doorbreekt en altijd met hetzelfde excuus nlk het omzettingsverlies.
Dat is er idd maar weegt niet op tegen de nadelen van EV's. En die EV nadelen zijn vele malen erger
1 de gronstoffen, niet onuitputtelijk, vaak ontgongen op kinder- en slavenuitbuiting
2 we blijven met die batterijen afhankelijk van vreemde naties vb China
3 de recyclage van die batterijen is nog één groot ?
4 onze electriciteitsnetwerken halen het niet, nu niet en in 2035 ook niet. Ten bewijze de invoering van ons capaciteitstarief wat aantoont dat men er ook geen werk wil van maken om het net te verstevigen.
5 het is een politieke onwil tov de Hwagens en dit enkel om money.
Met hogergenoemd punt 2 in gedachten zouden onze politiekers de waterstof moeten pushen, ze hebben de plicht ons land zo onafhankelijk mogelijk te maken tov van vreemde mogendheden.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités