Officieel: Mercedes-Benz GLC Coupé brengt gekende elektrificatie onder schuiner dak (2023)

Mercedes GLC Coupé 2023

Mercedes heeft eindelijk het doek laten glijden van de GLC Coupé. Die vertrekt namelijk van het algehele lijnenspel van de bekende GLC SUV, op één lijntje na: de daklijn. Dat hertekende silhouet heeft echter een aantal voordelen — en dan hebben we het niet alleen over die hippe looks.

Negen maanden geleden pakte Mercedes uit met de gloednieuwe GLC, maar niet voor iedereen. Zij die namelijk per sé een schuin aflopende daklijn wensten, vonden nog steeds de vorige generatie in de configurator. Bij Mercedes weten ze echter goed genoeg dat dit een steeds groter wordende groep betreft, dus ook die krijgen nu een nieuwe ‘Benz om van te dromen in de vorm van deze GLC Coupé.

131 kilometer op stroom

De naam van deze nieuwe Mercedes zegt eigenlijk al genoeg: de GLC Coupé is niets meer of minder dan een GLC met een afgetraind achterwerk. Het knappe nieuwe front komen we dus al bijna dagelijks tegen in ons woon-werkverkeer, maar vanaf de middenlijn begint de GLC Coupé er grondig anders uit te zien. Daar neemt de daklijn namelijk een flinke duik naar beneden, en dat komt niet alleen de vormgeving maar ook de aerodynamica ten goede. Zo pronkt de nieuwe GLC Coupé met een luchtweerstandscoëfficiënt van amper 0.27 terwijl de voorganger nog 0.30 liet optekenen. En ons zegt dat ook allemaal niet zoveel, maar het schijnt dat minder op dat vlak beter is.

Mercedes GLC Coupé 2023

Dat merk je dan ook aan de cijfers, vooral wanneer je de specificaties van de plug-inhybride varianten erop nakijkt. Die blijken namelijk nog wat verder te rijden op dezelfde 31,2 kWh-accu — en dan zeggen we wel duidelijk ‘nog’ verder, want de reguliere GLC 300 e, 400 e en 300 de waren al marktleiders met hun elektrische actieradius van tot 120 kilometer. De Coupé-varianten doen er echter nog een schepje bovenop, zodat ze met dezelfde motoren 131 kilometer halen. Ook de rest van het gamma staat trouwens onder stroom, met de GLC’s 200 en 300 aan de benzinekant en de 220 d en 300 d onder de dieselmotoren. Die krijgen ook allemaal het 4MATIC-achtervoegsel om de standaard aanwezige vierwielaandrijving kenbaar te maken, net zoals bij de reguliere GLC.

Schade blijft beperkt

Ook binnenin blijft alles herkenbaar, of toch zolang je voorin blijft. Daar krijgt de GLC Coupé namelijk precies dezelfde cockpit aangemeten als zijn hogere broertje maar hoe verder je naar achter gaat, hoe meer verschil je zou moeten merken. Zo mag je rekenen op iets minder hoofdruimte op de achterbank, en wordt ook de bruikbaarheid van de koffer enigszins beperkt door de schuin aflopende daklijn. Op papier blijft de schade echter beperkt met nog steeds 545 liter bagageruimte ten opzichte van de 600 liter die de reguliere GLC weet te bieden. Bestel je de GLC Coupé echter als plug-inhybride, dan moet je het stellen met 390 liter door de plaatsing van die enorme accu.

Mercedes GLC Coupé 2023

Over de prijzen houden ze bij Mercedes de lippen voorlopig nog stijf op elkaar, maar reken als vanouds op een kleine meerprijs ten opzichte van de reguliere GLC. Die kan je momenteel kopen vanaf net geen 58.000 euro, waardoor we schatten dat de Coupé-versie ergens tussen de 59.000 en de 60.000 euro zal starten. Lang zullen we echter niet moeten wachten op zekerheid: de eerste exemplaren van de GLC Coupé moeten bij de dealer staan vanaf juli 2023.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités