Elektrische Renault 5 wordt leuker én goedkoper dan Zoe, volgens eerste details

Renault 5 CMF-B EV Teaser 2023

Bij Renault zitten ze middenin de ontwikkeling van een nieuwe elektrische hatchback. Die gaat R5 heten naar het voorbeeld van zijn bekende voorganger, maar dat is het enige waarin het model naar het verleden kijkt. Zo past Renault flink wat innovatieve techniek toe op de compacte hatchback, inclusief een multilink-achteras.

Zeg je als gemiddelde autoconstructeur tegen je boekhouder dat je een nieuwe B-segment hatchback gaat bouwen, dan krijgt die waarschijnlijk het angstzweet op zijn voorhoofd. Zo schrapte Ford zijn Fiesta en Kia zijn Rio al wegens niet winstgevend genoeg, terwijl voornamelijk SUV-afgeleiden de fakkel overnemen. Renault zwemt echter tegen de stroom in en gaat gewoon door met de ontwikkeling van zijn nieuwe compacte hatchback. Het geheim: hun R5 wordt naast zuiver elektrisch ook helemaal rétro.

Goedkoper om te produceren

Zo weten we al langer dat de nieuwe Renault 5 gaat teruggrijpen naar het design van zijn gelijknamige voorganger om harten te veroveren, maar minder bekend was wat er onder die façade zoal schuil zou gaan. Daarover lossen de Fransen nu wat eerste details, en die klinken best veelbelovend. Zo wordt de R5 de eerste auto op het CMF-B EV-platform, waarvan Renault nu verklapt dat het 70% van zijn componenten deelt met het reguliere CMF-B-platform van pakweg de Clio en de Captur. Dat moet de nieuwkomer tot 30% goedkoper maken om te produceren dan de uitgaande Zoe.

Renault 5 Teaser 2023

De Renault 5 krijgt ook een grondig herzien accupakket in vergelijking met de Zoe, waarbij de cellen niet meer in 12 modules maar in vier platte eenheden verwerkt zitten. Dat komt niet alleen de structurele stijfheid van het platform ten goede, maar maakt het pakket ook 15 kilogram lichter terwijl de densiteit volgens Renault zou vergroten. Daarnaast is de elektromotor afgeleid van die uit de Mégane E-Tech Electric, wat er voor de kenners een synchrone motor met bobinerotor van maakt. Ons zegt dat ook niet veel, maar we onthouden vooral dat de krachtbron compacter en minder zwaar is dan die van de Zoe.

Referentie qua rijplezier

Over precieze cijfers zwijgen de Fransen nog in alle talen, maar we gaan alvast even kijken naar dat andere aankomende model op basis van het CMF-B EV-platform: de Renault 4. Die zou zich op termijn gaan verhouden tot de R5 als de Captur tot de Clio, en pronkte in conceptvorm met 136 pk en een accu van 42 kWh. We verwachten dus vergelijkbare cijfers voor de Renault 5 en de elektrische Nissan Micra van de toekomst, want ook die zal op hetzelfde basis staan.

Renault 5 CMF-B EV Teaser 2023

Er zal echter wel een manier moeten zijn om meer vermogen uit de hele opstelling te halen, want ook Alpine plant zijn eigen variant van de Renault 5. Die zal het vermoedelijk niet laten bij 136 pk’tjes, al belooft Renault dat de R5 ook in zijn standaardvorm “de referentie op vlak van rijplezier” wordt. En we zouden ze nog gaan geloven ook, want de compacte hatchback krijgt een multilink-achteras mee. Dat komt wel vaker voor bij grotere of duurdere modellen maar is een zeldzaamheid in het B-segment. Het effect daarvan leren we volgend jaar, wanneer de nieuwe Renault 5 onthuld wordt.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités