Vernieuwde Range Rover krijgt plots flink wat meer vermogen (2023)

Range Rover SV update 2023

De nieuwe Range Rover heeft nog maar amper goed en wel ons straatbeeld bereikt, maar het is nu al tijd voor een update. Daarbij neemt Land Rover niet zozeer het uiterlijk maar wel de motoren onder handen, en nog geen klein beetje. Maak namelijk kennis met de sterkste productie-Range Rover aller tijden.

We schrijven 2021 wanneer Land Rover het doek trekt van zijn gloednieuwe Range Rover. Die steekt het uiterlijk in een strakker kleedje dan ooit tevoren en voegt een reeks nieuwe motoren toe, maar daarmee is één iets vreemd aan de hand. De vorige generatie van de opper-SUV kon je namelijk bestellen als P565 met — inderdaad — 565 pk uit een drukgeladen V8, maar de sterkste variant van de nieuwe Range Rover hield het op 530 pk. Stoorde je dat? Dan maken de Britten dat nu dubbel en dik voor jou goed.

Sterkste Range Rover ooit

Land Rover heeft namelijk een tussentijdse update voor de Range Rover voorgesteld, en die richt zich vooral op de motoren. Dat begint al bij de plug-inhybrideversies, waardoor die P440e en P510e zich voortaan met alle gevolgen van dien ‘P460e’ en ‘P550e’ mogen noemen. Die vermogenswinst danken ze niet zozeer aan hun 3.0-liter zescilindermotoren, maar wel aan een nieuwe elektromotor met 218 pk. Naast krachtiger worden de aandrijflijnen daardoor ook efficiënter, en zo zouden ze tegenwoordig 121 kilometer op stroom moeten halen in plaats van 113 kilometer.

Range Rover SV update 2023

De opvallendste wijziging is echter voorbehouden aan de varianten met de 4.4-liter V8-motor. Die gaat voortaan over mildhybride techniek beschikken om het verbruik min of meer binnen de perken te houden. In zijn standaardvorm levert dit dezelfde 530 pk en 750 Nm koppel op, maar Land Rover krikt dit vermogen op tot maar liefst 615 pk en 750 Nm koppel speciaal voor de SV-versie. Dat kroont hem tot de sterkste Range Rover die ze ooit al bouwden, en hij snelt ermee naar de 100 km/u in 4,5 seconden.

Badges uit echt goud

Dat is trouwens niet het enige nieuws voor de Range Rover SV, want de Britten hebben ook het personalisatiegamma dat met die topversie gepaard gaat herzien. Zo trakteert de SV Bespoke-afdeling hem voortaan op keuze uit maar liefst 391 verschillende kleurencombinaties voor het interieur en 230 lakkleuren voor de carrosserie. Is dat nog niet voldoende, dan kan je via de ‘Match to Sample’-dienst ieder denkbaar tintje laten namaken. Als kers op de taart biedt SV Bespoke de mogelijkheid om de opschriften op de achterklep en de motorkap te vervaardigen uit 24-karaats goud, en dan durf je al helemaal niet meer parkeren in de gemiddelde buitenwijk.

Range Rover SV update 2023

Moet je dan per sé upgraden naar zo’n SV-versie om het verschil te zien? Niet helemaal, want de Britten voeren ook één aanpassing door op het hele gamma. Zo verstoppen ze voortaan de nieuwste versie van hun Pivi Pro-infotainmentsysteem achter het gebogen 13,1-inchscherm, dat bijvoorbeeld meer gebruiksvriendelijke bediening van de klimaatregeling en het audiovolume bevat. Al deze aanpassingen zou je al snel moeten kunnen ervaren, want de vernieuwde Range Rover staat nu al in de configurator vanaf 135.390 euro.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités