Premiumgezinnen sta op, want BMW heeft zijn nieuwe 2 Reeks Active Tourer klaar. Die houdt als vanouds vast aan zijn ruimtelijke MPV-design, en voorziet dat deze keer van niet één maar wel twee plug-inhybride aandrijflijnen. Wij trokken erop uit met de goedkopere van de twee: de 225e xDrive Active Tourer.
Zeg je bij de BMW-dealer dat je een 2 Reeks wil, dan verduidelijk je toch best even welke 2 Reeks je precies begeert. Zo mochten we eerder al proeven van de sportieve, achterwielaangedreven 2 Reeks Coupé terwijl BMW ook een soort verlengde 1 Reeks aanbiedt onder ongeveer dezelfde noemer. Vind je daar nog niet je gading, dan is er ook nog de 2 Reeks Active Tourer en dat is weer helemaal wat anders. Deze BMW is namelijk een heuse MPV, en dat net op het moment dat andere constructeurs dergelijke ruimtewonderen massaal uit hun gamma’s verbannen.
iX-miniatuur
De Duitsers hebben echter een goede reden om nog even aan het idee vast te houden, want de vorige – en tevens eerste – generatie van de 2 Reeks Active Tourer wist niet gewoon flink wat kopers te overtuigen; heel wat van die kopers waren gewoon nieuw bij het merk. Die tendens wil deze nieuwkomer dus verderzetten, al bracht BMW wel een paar wijzigingen aan. Zo komt de grotere, zevenzits Gran Tourer te vervallen en blijft dus alleen de compacte Active Tourer over, maar die laatste groeit wel enigszins in vergelijking met zijn voorganger. Daarnaast overgiet BMW het model natuurlijk met zijn nieuwe designsaus, getuige de slanke verlichting, de aalgladde carrosserie en natuurlijk de enorme neusgaten voorop.
Die grille is niet het enige waarin de nieuwe 2 Reeks Active Tourer toenadering zoekt tot de grotere BMW’s, want kijk maar eens in dat interieur. Daar waan je je bijna in een iX, want het dashboard en de middenconsole krijgen hetzelfde minimalisme van die grote broer aangemeten. Zo bedien je het gros van de functies via het 10,7 inch grote infotainmentscherm, dat gemonteerd zit in een gebogen vlak dat naadloos overloopt in het digitale bestuurdersdisplay van 10,25 inch. Heb je toch nog knoppen nodig, dan vind je ze in een aanraakgevoelig paneeltje met haptische feedback in de middenconsole. Daar zit trouwens ook een subtiel hendeltje waarmee je de versnellingsbak bedient, en zo zie je meteen al dat er in de 2 Reeks Active Tourer geen plek meer is voor een manuele versnellingspook.
Hothatch-vermogen, hothatch-demping
Dat was in ons testexemplaar hoe dan ook geen optie geweest, want wij stelden de BMW-MPV op de proef als plug-inhybride 225e xDrive. Die beschikt over een 1.5-liter driecilinder benzinemotor met 136 pk, die zijn vermogen langs een zeventraps Steptronic-automaat naar de voorwielen stuurt. De achteras wordt dan weer aangedreven door een 109 pk sterke elektromotor. Die laatste put zijn stroom uit een accu van 14,2 kWh, waarmee je in theorie 83 kilometer elektrisch moet kunnen rijden. Werken beide motoren echter samen, dan beschik je dus over vierwielaandrijving in combinatie met 245 pk en 477 Nm koppel. Dat is wat minder dan de duurdere 230e uit nochtans een gelijkaardige aandrijflijn haalt, want die schopt het tot 328 pk.
Mis je die extra pk’s dan achter het stuur van zo’n 225e? Eigenlijk helemaal niet, en dat merk je al aan de cijfers. Zo sprint deze instap-plug-in naar de 100 km/u in 6,7 seconden, waarmee hij zowat kan gaan meespelen met hothatches. Ook de rest van het rijgedrag van deze 225e doet daar trouwens soms aan denken, want stiekem stuurt deze MPV opvallend scherp en blijft hij mooi vlak tijdens het bochtenwerk. Het moet echter wel gezegd dat ons exemplaar voorzien was van het M Sport-pakket, dat niet alleen de looks maar ook het onderstel overgiet met een sportief sausje. Zo krijg je adaptieve dempers mee die de auto met name in zijn sportmodus wat steviger met het asfalt laten knuffelen, maar ze zijn net niet adaptief genoeg om daar volledig mee te stoppen wanneer je de meer comfortabele rijmodi selecteert. Daardoor doet ook de demping van deze 225e met M Sport-pakket enigszins denken aan die van een hothatch…
Drempelvrees
Dat is wat jammer, want als je een hothatch wil koop je misschien beter… een hothatch. Met zo’n M Sport-pakket is deze BMW-MPV namelijk boter noch vis, dus wij zouden die stugge ophanging gewoon achterwege laten en de 225e gebruiken voor wat hij bedoeld is: het comfortabel en liefst zoveel mogelijk elektrisch rondvoeren van je gezin. Dat laatste doet de auto trouwens met verve, want in zijn elektrische modus is deze 2 Reeks fluisterstil terwijl hij in de hybridemodus naadloos afwisselt tussen verbranding en stroom. Om zo zuinig mogelijk met die stroom om te springen beschikt de 225e over adaptieve remregeneratie, die op basis van je de omstandigheden zelf beslist hoe hard je zal motorremmen bij het lossen van het gas. Dit vraagt wel wat gewenning – vooral wanneer je ontdekt dat het systeem niét afremt voor drempels – maar mede daardoor haal je wel flink wat kilometers uit een volle accu. Zo reden wij 72 kilometer aan één stuk elektrisch, waardoor ons gemiddelde verbruik na 100 kilometer amper 2,2 l/100 km bedroeg.
Hoe zit het dan met de gezinskant van het verhaal? Wel, het is geen Gran Tourer van weleer maar toch biedt deze 2 Reeks Active Tourer meer dan voldoende binnenruimte. Zo is er op de achterbank genoeg been- en hoofdruimte voor zelfs uit de kluiten gewassen volwassenen. De koffer houdt het dan weer op 406 liter in deze plug-in, wat 64 liter minder is dan een exemplaar zonder accu onder de koffervloer. Als je meer bagageruimte wenst kan je echter nog 90 liter toevoegen door de achterbank wat naar voor te schuiven, dus het hangt er maar van af hoe lang de benen van je kinderen zijn. Ook voorin vind je trouwens alles wat je wenst, op misschien een paar extra knoppen na. Nu zitten heel wat functies verborgen in de menu’s, en daarvan zijn er zo veel dat je soms wel even aan het zoeken bent.
De goedkopere X1?
Hoeveel moeten jij en je gezin dan over hebben voor zo’n nieuwe 2 Reeks Active Tourer? 34.000 euro rond als je genoegen neemt met een 216i, maar voor een 225e xDrive plug-inhybride moet je doorsparen tot je 46.650 euro verzameld hebt. Voor dat geld krijg je wel meteen dat curved display mee met zijn digitale instrumentarium en infotainmentscherm, voorzien van BMW’s nieuwe iDrive 8. Bovendien zit er meteen cruise control op, net als parkeersensoren en een parkeercamera, automatische klimaatregeling en automatische LED-verlichting. Het interessantste is echter dat de 225e daarmee ruim 4.000 euro goedkoper is dan een BMW X1 xDrive25e, die nochtans op hetzelfde platform staat, dezelfde aandrijflijn heeft en nagenoeg dezelfde binnenruimte biedt… Maar raad eens welk model de meesten zullen verkiezen: de SUV of deze MPV?
Conclusie
BMW zet door met zijn 2 Reeks Active Tourer, en geeft hem nog wat extra slaagkans in de vorm van twee plug-inhybride aandrijflijnen. Zelfs de goedkopere van de twee trakteert het model op flinke prestaties, om nog niet te spreken over het riante elektrische rijbereik en de extra souplesse die de elektromotor aan het totaalplaatje toevoegt. Dat maakt de 225e een interessant alternatief op de plug-inhybride BMW X1, vooral aangezien de MPV een paar duizendjes van de nieuwprijs van zo’n SUV afknipt.
Spécifications
Puissance | 245 pk |
---|---|
Transmission | 7-traps automaat |
Entraînement | vierwiel |
Poids | 1 825 kg |
Vitesse maximale | 195 km/h |
Prix du modèle de base | € 46 650 |
0 à 100 km/h | 6.70 sec |
Consommation moyenne en essai | 2.20L/100km |
Capacité minimale du coffre | 406 L |
Émissions de CO2 | 18 g/km |
Taxe routière | 0 |
Reacties
par Mathieu
par Vic
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter