Volvo’s modellenfamilie heeft er een nieuwe, kleine telg bij: de EX30. Die wordt niet alleen de compactste Volvo van het moment, maar zal ook uitsluitend verkrijgbaar zijn met elektrische aandrijflijnen. Hoe sterk die zijn, hoe ver ze komen en hoeveel dat moet kosten leer je hier!
Denk je aan Volvo, dan denk je nog vaak aan grote auto’s met veel ruimte, flink wat veiligheidssnufjes en de nodige luxe. Een zuiver elektrische, bloedsnelle en toch betaalbare B-segment SUV, dat hadden we nog niet in hun showroom gezien… Tot nu, want de EX30 weet precies die kenmerken te combineren met Volvo's DNA. Dit is alles dat je moet weten over de nieuwste, kleinste Volvo.
Mini-EX90
De EX30 mag dan Volvo’s kleinste model zijn, de Zweden hebben hem toch maar lekker vormgegeven zoals hun grootste model: de EX90. Reken dus op hetzelfde stippellijnsignatuur in de koplampen, die nog steeds naar de hamer van Thor moeten verwijzen met hun liggende T-vorm. Achteraan werd Volvo’s typische, rechtopstaande verlichting dan weer gesplitst om de twee lager gelegen elementen Polestar-gewijs met elkaar te verbinden tot een rechthoek. De EX30 onderscheidt zich wel van de EX90 met zijn schuiner aflopende daklijn, die hem er allesbehalve minder knap op maakt.
Smart-buitenmaten
Die daklijn is natuurlijk niet het enige waarin de EX30 zich van de EX90 onderscheidt, want deze nieuwkomer is ook een stuk compacter. Zo meet de EX30 amper 4,23 meter in de lengte, 1,84 meter in de breedte en 1,55 meter in de hoogte, al blijft de kofferruimte wel bruikbaar met zijn 318 liter inhoud. De Volvo is zelfs zo compact dat hij op een haar na even klein is als de Smart #1, en dat is geen toeval. De twee EV’s delen namelijk hun platform sinds Smart, net als Volvo, onder de vleugels van megaconcern Geely valt.
Snelst accelererende Volvo ooit
Naast dat platform delen de Smart #1 en de Volvo EX30 ook hun aandrijflijnen met elkaar, en dat levert interessante cijfers op. Zo haalt hij wel 428 pk uit twee elektromotoren, die de auto bovendien van vierwielaandrijving voorzien. De EX30 versnelt ermee naar de 100 km/u in amper 3,6 seconden, wat er de snelst accelererende Volvo ooit van maakt. Met al die kracht onderin blijft het rijbereik wel beperkt tot 460 kilometer, en de Extended range haalt 480 kilometer uit dezelfde 64 kWh-accu dankzij een enkele elektromotor met 272 pk op de achteras. Instappen doe je dan weer met diezelfde motor en een batterijpakket van 49 kWh, goed voor 344 kilometer. Nadien laad je de accu in ongeveer 25 minuten weer naar 80% capaciteit.
Gedaan met deurongevallen
Ondanks die enorme acceleratie belooft Volvo dat zijn EX30 geen compromissen stelt op vlak van veiligheid, wel integendeel. Zo verwijst de compacte SUV zogenaamde ‘deurongevallen’ naar de geschiedenisboeken met een systeem dat je waarschuwt wanneer je één van de portieren wil openen terwijl er bijvoorbeeld een fietser achteraan aangereden komt. Daarnaast kan de auto de hulpdiensten oproepen indien je niet in staat bent om te rijden, waarvoor hij onder andere een sensor achter het stuur heeft die tot 13 keer per seconde de bewegingen van je ogen detecteert. De accu van de EX30 wordt dan weer beschermd door een sterke stalen veiligheidskooi om de impact van een ongeval zoveel mogelijk op te vangen, indien de resem actieve veiligheidsfuncties toch niet geholpen hebben…
Kleinste CO2-voetafdruk van alle Volvo’s
Over batterijen gesproken: Volvo heeft er heel wat aan gedaan om de ecologische voetafdruk van zijn EX30 te beperken. Zo zijn 17% van het gebruikte staal en 17% van zijn kunststof gerecycleerd, en hetzelfde geldt voor een kwart van het aluminium. Het dashboard heeft dan weer zo weinig mogelijk naden om afval te beperken, terwijl er voor de materialen binnenin zelfs gerecycleerd jeans gebruikt wordt. Het resultaat is een CO2-uitstoot van 30 ton over een levensduur van 200.000 kilometer, en als dat je niet veel zegt: daarmee is de EX30 nog een kwart properder dan de elektrische Volvo XC40.
Binnenkort ook als Cross Country
Wat die XC40 trouwens ook niet heeft, is een heuse Cross Country-versie. We weten het: dat klinkt wat vreemd aangezien de EX30 op zich al een SUV met de bijhorende ruige looks is, maar het kan altijd ruiger. Zo zou de EX30 Cross Country in de loop van volgend jaar gepresenteerd worden met verhoogde ophanging, extra beschermplaten en 18-inchvelgen met terreinbanden. Veel details wil Volvo er nog niet over kwijt, maar we gaan er dus van uit dat die geleverd zal worden met de sterkere, vierwielaangedreven aandrijflijn.
En dan die prijs…
Klinken al dat vermogen, al die snufjes en al die elektrificatie je best duur? Dan kan je wel eens aangenaam verrast worden, want Volvo zet de EX30 al in zijn configurator vanaf 38.990 euro. Dat is op zijn zachtst gezegd een competitieve prijs voor een EV van een premiummerk, want om eraan te kunnen tippen moet je steevast bij budgetmerken gaan shoppen. Zo is de EX30 niet alleen goedkoper dan een DS 3 E-Tense — de enige andere elektrische premium-SUV in het B-segment — maar ook goedkoper dan bijvoorbeeld een Opel Mokka Electric of een Peugeot E-2008. Voor de versie met de grotere accu betaal je wel 44.240 euro en de snelle, vierwielaangedreven variant kost minstens 50.490 euro. Alledrie kan je ze nu al bestellen, met leveringen vanaf eind dit jaar.
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter