De eerste helft van het jaar zit erop, dus je weet wat dat betekent. Inderdaad: het is tijd om alweer met de fijne kam door de inschrijvingscijfers te gaan op zoek naar de opvallendste tendensen in ons Belgische wagenpark… En je had het vast al geraden, maar die draaien weer meer dan ooit rond elektrificatie.
De automarkt is eindelijk weer mooi aan het herstellen na die vermaledijde corona- en halfgeleidercrises. Zo wisten we eerder al te melden dat de tweedehandsprijzen na jaren van stijging terug aan het stabiliseren waren, en ook in de markt van de nieuwe wagens is het een goed-nieuwsshow. Zo meldt sectorfederatie FEBIAC dat er in juni 2023 alweer meer auto’s dan de maand voordien over de toonbank gingen, en dat voor de tiende maand op rij. Dat is trouwens niet het enige cijfertje dat tegenwoordig steevast stijgt, want dat geldt ook voor het aandeel aan geëlektrificeerde voertuigen.
Fiscus geeft laatste duwtje in de rug
Tel je ze namelijk allemaal samen, dan werden er in de eerste helft van 2023 maar liefst 114.317 auto’s met iets van elektrificatie aan boord ingeschreven. Daarmee vertegenwoordigen de geëlektrificeerde modellen tegenwoordig 43,3% van de markt, waarmee ze dichter dan ooit in de buurt komen bij nog steeds de populairste brandstofsoort: de benzinewagens met 45,8%. Verder valt vooral op hoe de dieselwagens hun vrije val verderzetten, want met een aandeel van amper 10,1% zakken ze dieper dan ooit tevoren. Het kan natuurlijk altijd erger, want in de voorbije zes maanden gingen er welgeteld 77 CNG-auto’s over de toonbank waarmee ze nog geen 0,1% marktaandeel vertegenwoordigen.
Terug naar de sterkste stijgers dan maar, want want zo mogen we de geëlektrificeerde auto’s tegenwoordig noemen. Dat geldt dan vooral voor de exemplaren met stekkerpoorten, want de zelfopladende hybrides blijven steken op een aandeel van 7,5%. De grootste opmars is dan weer die van de zuiver elektrische auto’s, die stijgen van 10,3% marktaandeel vorig jaar naar een mooie 16,5% in de eerste helft van 2023. De populairste geëlektrificeerde auto blijft echter de plug-inhybride, goed voor 19,3% van de inschrijvingen… En het is misschien wel de laatste keer dat we dat mogen melden, want PHEV’s dankten een deel van hun populariteit de afgelopen maanden ongetwijfeld aan het feit dat ze vanaf juli 2023 fiscaal minder interessant werden.
90% EV’s is voor professionelen
Dat brengt ons bij het verschil tussen de particuliere en de professionele markt want inderdaad: dat verschil is er nog steeds. Sterker nog: de professionelen bepalen het gros van de Belgische markt aangezien precies twee op drie inschrijvingen het afgelopen halfjaar op naam van een bedrijf uitgevoerd werden. Die impact is ook merkbaar, want meer dan 90% van de nieuw ingeschreven plug-inhybrides en zuiver elektrische auto’s waren voor een professionele koper bestemd. Ook zij kiezen echter nog steeds het vaakst voor een benzinewagen (34,6% van de professionele markt), gevolgd door de plug-inhybride (26,6%) en de zuiver elektrische auto (22,3%).
Dat de bedrijven in België het mooie weer maken, merk je ook aan de populairste auto van de voorbije zes maanden. Dat was namelijk de Volvo XC40 met 5.898 inschrijvingen, ook al stonden slechts 658 daarvan op naam van een particulier. Bij de tweede populairste auto van België zien we net het omgekeerde verhaal, want van de 5.828 ingeschreven Dacia Sandero’s waren er dan weer maar 628 bestemd aan een bedrijf. Het podium wordt afgemaakt door een opmerkelijke nummer drie, want daar staat de volledig elektrische Tesla Model Y… En je raadt het al: ook die werd voornamelijk ingeschreven door professionelen.
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter