Actualités: Officiel

Nieuwe Hyundai Santa Fe laat in motoren kijken: enkel als hybride en plug-inhybride (2023)

Hyundai krijgt een nieuwe Santa Fe, en dat zal je geweten hebben. Zo onthulden de Koreanen eerder al zijn strakke nieuwe design, maar op cijfers bleef het wachten… Tot nu, en sommige van die cijfers zouden je wel eens bekend kunnen voorkomen.

Een kleine maand geleden stond de wereld even met zijn mond vol tanden — en dan vooral de Land Rover-wereld. Hyundai trok namelijk het doek van zijn nieuwe Santa Fe en die forse SUV gooide het over een compleet andere boeg. Zo pakte hij uit met zo’n ruig design dat je er eigenlijk bijna een Land Rover-logo op had kunnen kleven, en misschien ook een ‘Discovery’-opschrift achterop… Maar de Santa Fe krijgt iets wat de huidige Discovery niet heeft: hybrideversies.

Verkrijgbaar als hybride en hybride

Hyundai heeft nu namelijk ook een aantal motorische gegevens van zijn nieuwe SUV vrijgegeven, en daarover kunnen we eigenlijk best kort zijn. Zo krijgt de Santa Fe in onze contreien maar twee motorisaties: een zelfopladende hybride en een plug-inhybride. Dat zijn ook meteen oude bekenden, want ze zijn allebei gebaseerd op de 1.6-liter T-GDi-benzinemotor die ook de geëlektrificeerde versies van de vorige Santa Fe aandreef. Tot wat voor vermogens dat leidt mogen we nog niet weten, maar de uitgaande generatie schopte het tot 230 pk voor de full hybrid en 265 pk voor de plug-in. Die laatste haalde zo’n 50 elektrische kilometers uit een accu van 13,8 kWh, maar ook daarover geeft Hyundai nog geen gegevens vrij voor de nieuwe Santa Fe.

Image
Hyundai Santa Fe 2023

Wat we wel al mogen weten, is dat de SUV een groeispurtje krijgt. Zo is het nieuwe exemplaar 4,83 meter lang, of 4,5 centimeter langer dan de oude Santa Fe. De wielbasis neemt zelfs met 5 centimeter toe, en dat moet de binnenruimte ten goede komen. Zo vind je op de tweede zitrij 2 centimeter meer beenruimte dan voorheen en op de derde zitrij zelfs 3 centimeter meer. Laat je die extra stoeltjes in de koffer echter achterwege, dan krijg je 725 liter kofferruimte in de plaats van de 634 liter die een hybrideversie voorheen wist te bieden.

Voor meer cijfers moeten we waarschijnlijk wachten tot de Santa Fe op z’n Hyundais nog een derde keer onthuld wordt, al zal dat vast niet lang meer duren. Zo moet de SUV nog voor het einde van het jaar in thuisland Korea op de markt komen, en in de eerste helft van 2024 onze dealers bereiken.

Ajouter un commentaire

Vous devez être connectés pour poster un commentaire.

Se connecter