Actualités: Officiel

Officieel: Elektrische Mercedes EQB krijgt frisse looks én een trekhaak na facelift (2023)

De Mercedes EQB gaat onder het mes, samen met zijn eveneens elektrische platformgenoot EQA. Het grotere broertje krijgt gelijkaardige uiterlijke en innerlijke wijzigingen, al onderscheidt die zich vooral dankzij één nieuwtje: een trekhaak met een flinke sleepcapaciteit.

In het voorbije jaar presenteerde Mercedes één voor één de facelifts voor zijn compactere modellen, van de A- en B-Klasse tot de GLA en GLB. Lang kon het dus niet duren voor de elektrische afgeleiden van die laatste twee onder het mes mochten en inderdaad: ook de EQA en EQB verlaten vandaag de operatietafel. Na de EQA bekijken we nu in detail wat die facelift brengt voor de EQB.

Grille vol sterretjes

Op uiterlijk vlak is dat alvast niet veel, of toch op het eerste gezicht. Zo blijft het front van de EQB lekker herkenbaar, al werd de oude 'Black Panel'-grille met zijn verchroomde sierelementen vervangen door een exemplaar met piepkleine Mercedes-sterretjes. Verder worden de licht hertekende koplampen nog steeds verbonden door een heuse LED-snor, zoals dat achteraan ook al het geval was. Ook daar krijgt de verlichting een iets andere indeling, terwijl de bumpertjes rondom iets stoerder gaan ogen.

Image
Mercedes EQB Facelift 2023

Voor zover had je dus zowel het artikel over de EQA-facelift kunnen lezen, en binnenin is dat evenzeer het geval. Zo vind je ook hier Mercedes' nieuwe stuurwiel met uitsluitend aanraakgevoelige knoppen, terwijl het touchpad en de sneltoetsen in de middenconsole plaats maken voor een opbergvlakje. De bediening van het infotainmentsysteem verloopt voortaan dus integraal langs het aanraakscherm, al is Mercedes dan wel zo vriendelijk om je het 10,25 inch grote exemplaar standaard mee te geven.

Tot 1.700 kilogram slepen

Onderhuids blijft alles bij het oude, of toch op motorisch vlak. Zo is de EQB er nog steeds in drie smaakjes: als EQB 250+, als EQB 300 en als EQB 350. Die eerste komt dankzij zijn enkele elektromotor met 190 pk en zijn 70,5 kWh-accu het verste, wel 536 kilometer. De EQB 300 en 350 beschikken over vierwielaandrijving en respectievelijk 228 pk en 292 pk, maar geraken met hun kleinere 66,5 kWh hoogstens 448 kilometer ver. Opladen doen ze allemaal aan snelheden tot 100 kW, en dankzij Plug & Charge-technologie start het laden bij de compatibele paal voortaan ook zonder dat je daar een laadpas voor moet bovenhalen.

Image
Mercedes EQB Facelift 2023

Dat is trouwens niet het enige dat de vernieuwde EQB makkelijker moet maken om mee te leven. Zo kan je voor het eerst af-fabriek een trekhaak laten monteren op je vijfzits exemplaar, en daar kan je tot wel 1.700 kilogram mee slepen. Voor de versie met zeven zitplaatsen is de trekhaak niet beschikbaar aangezien de extra stoeltjes in de koffer de nodige structurele verstevigingen onmogelijk maakten. Dat wordt dus twijfelen tussen de caravan of de kinderen voor grote gezinnen, en daarvoor hebben ze de tijd tot de herfst van dit jaar wanneer de orderboekjes openen. De eerste exemplaren van de vernieuwde EQB worden dan begin 2024 geleverd.

Ajouter un commentaire

Vous devez être connectés pour poster un commentaire.

Se connecter