Busjesfans opgelet, want de belangrijkste bestelwagen van het moment is er. De nieuwe Ford Transit Custom gaat namelijk niet alleen zijn eigen klanten bedienen, maar wordt ook de basis voor de volgende Volkswagen Transporter. Reden genoeg dus om te zien wat voor vlees we in de laadbak hebben, al doen we dat graag met een Tourneo-personenversie.
Heb je al eens een nieuwe Ford Tourneo Connect naast een Volkswagen Caddy zien staan, dan is het je vast ook niet ontgaan: de twee zijn nagenoeg identiek. Zo bundelen de bedrijfswagenafdelingen van Ford en Volkswagen tegenwoordig hun krachten en dat is in mindere mate ook te zien aan hun nieuwe pick-ups: de Ranger en de Amarok. Hetzelfde gaat gebeuren met Fords Transit en Tourneo Custom en de iconische Volkswagen Transporter, al is het in dit geval wel heel duidelijk wie van de twee de touwtjes in handen heeft.
Klaar voor VW-verbouwing
Inderdaad: dat is Ford. Je hoeft namelijk geen twee keer naar deze Tourneo Custom te kijken om te zien dat hij de opvolger van zijn voorganger is, getuige zijn dynamische lijnenspel en zijn vlijmscherpe snuit. Die laatste loopt nog steeds mooi in de pas met de personenwagens van het merk en net als de uitgaande Tourneo Custom, doet dit nieuwe exemplaar ons het meeste terugdenken aan wijlen de Fiesta… Maar dan wel een Fiesta van 5 meter lang, of zelfs 5,45 meter indien je hem zoals ons testexemplaar met lange wielbasis bestelt. Helemaal achteraan vind je dan weer twee lagere achterlichten in de plaats van de hoge units van voorheen, wat de deur meer openzet om deze bus straks ook op een Volkswagen Transporter te doen lijken.
Het interieur doet dat trouwens nu al want de doorlopende behuizing waar het bestuurdersdisplay en het infotainmentscherm in leven, lijkt zo uit iets met een VW-logo geplukt. Achter die schermen vind je echter wel Fords eigenste SYNC-software en het sportief ogende, vierkantige stuurwiel laat eveneens geen twijfel bestaan over zijn herkomst. Dat stuur bevat klassieke, fysieke toetsen – lekker puh, Volkswagen – maar de rest van de bediening lijkt wel helemaal klaar voor het aanraakgevoelige tijdperk. Zo vind je opmerkelijk weinig knoppen op het dashboard terwijl de bedieningshendel voor de automaat al helemaal VW-gewijs op de stuurkolom gemonteerd zit.
Van diesel tot elektro
Die hendel stuurde in ons geval een achttraps automaat aan, die gekoppeld was aan een lekker traditionele 2.0-liter viercilinder dieselmotor. Dat blok stuurde 170 pk en 390 Nm koppel naar de voorwielen maar je kan de sterkste dieselversie ook krijgen met vierwielaandrijving. Mag het daarentegen wat minder zijn, dan is deze EcoBlue-motorisatie ook verkrijgbaar met 136 of 150 pk op de vooras. De basisversies worden daarbij telkens standaard geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak.
Ongeacht welke diesel je kiest, mag je Tourneo Custom steeds 900 kilogram laden bovenop zijn eigen leeggewicht van 2,3 ton. Daarnaast mag je ook 2,5 ton slepen, maar dat laatste mag je niet zomaar met elke Tourneo Custom doen. Zo biedt Ford opnieuw een plug-inhybride variant aan en er komt ook voor het eerst een zuiver elektrisch exemplaar in de showrooms te staan, de e-Tourneo Custom. Die houdt het op een maximaal trekgewicht van 2 ton, wat nog steeds allesbehalve verkeerd is voor een EV.
Crèche op wielen
Die trek- en laadgewichten zijn echter vooral van toepassing op de Transit Custom, want onze personenversie heeft meer aan zijn hoofd dan enkel dat. Zijn gemiddelde lading kan namelijk klagen… Of tenminste: als er wat te klagen viel. Zo vind je in de cabine van de Ford ruim plek voor negen personen – en in het geval van een exemplaar met lange wielbasis: héél ruim plek. De achterste zes van die zitplaatsen zijn ook nog eens tot in het absurde te configureren, waarbij je ze met enig spierballengerol kan omdraaien, verschuiven of helemaal verwijderen van hun rails. Doe je dat laatste, dan krijg je zoveel kofferruimte dat het niet meer in liters maar in kubieke meters uit te drukken valt: 5,5 stuks ervan.
Laat je die stoelen daarentegen op hun plek, dan beschik je plots over de middelen om de complete crèche in alle comfort naar het pretpark te voeren. Zo zijn vijf van de zes achterste zitplaatsen voorzien van ISOFIX-ankerpunten en klap je het middenste doeltje neer, dan krijg je een tafeltje waarop je misschien zelfs wat luiers kan verversen. Ook voor volwassenen is het trouwens aangenamer dan ooit vertoeven in deze Tourneo Custom. Op de optionele tweezitsbank op de eerste zitrij na zitten de zetels namelijk heerlijk, en zelfs helemaal achterin valt er geen spoor te bekennen van het gestuiter waar heel wat andere bestelwagens-met-stoelen soms mee te kampen hebben.
Premium-busjes, opgepast
Dat laatste dankt de Tourneo Custom aan zijn volledig onafhankelijke achterophanging, en die heeft nog een voordeel. Ben je namelijk specifiek op zoek naar een soort van busjesgevoel tijdens het rijden, dan kan deze Ford je wel eens teleurstellen. Daarvoor stuurt hij veel maar dan ook echt véél te goed. Op de rijhoogte na waan je je eigenlijk gewoon in de gemiddelde auto van het merk – tot je de parking van de lokale supermarkt een paar minuten blok zet omdat je er je gevaarte met lange wielbasis amper ingedraaid krijgt, wel te verstaan. Laat dat echter de pret niet bederven: qua rijgedrag moet deze Tourneo Custom amper onderdoen voor pakweg een Mercedes V-Klasse en laat hij concurrenten als de Renault Trafic moeiteloos achter zich.
Dat is dus precies het brugje dat we nodig hadden om bij zijn prijzen uit te komen, want een Renault Trafic-concurrent is deze Ford niet meer. Zijn basisversie is namelijk maar liefst 14.000 euro duurder dan die van de Renault, zodat je minstens 52.272 euro voor een Tourneo Custom over moet hebben. Zet je hem echter naast zo’n Mercedes V-Klasse, dan blijkt de Ford standaard toch 7.000 euro goedkoper te zijn. De Tourneo Custom kiest met andere woorden het midden tussen de meer budgetvriendelijke en de meer premiumgerichte concurrenten en zijn uitrusting is er dan ook naar: je kan hem bestellen met alles van zetelverwarming achterin tot een gigiantisch panoramadak – inclusief infrarood-zonnewering voor het geval dat dak op de zenuwen van je VIP’s gaat werken.
Conclusie
De Ford Tourneo Custom is groot geworden, en dat bedoelen we niet alleen in de letterlijke zin. Zo vind je er nog steeds met gemak plek voor negen man en hun materieel, maar die vertoeven nu ook in een luxe waar premiumconcurrenten nog van gaan opkijken. Bovendien is het rijgedrag helemaal op punt met een knappe balans tussen comfort en dynamiek… Kortom: als wij Volkswagen waren, dan zouden we onze volgende bus ook hierop baseren.
Spécifications
Puissance | 170 pk |
---|---|
Transmission | 8-trapsautomaat |
Entraînement | voorwiel |
Prix du modèle de base | € 52 272 |
Consommation moyenne en essai | 9.40L/100km |
Capacité minimale du coffre | 1 354 L |
Capacité maximale du coffre | 5 472 L |
Taxe routière | 0 |
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter