Mercedes heeft zijn elektrische vlaggenschip vernieuwd en dat zal je geweten hebben. De EQS wordt statiger dan ooit dankzij een verchroomde grille en een klassieke Mercedes-ster op de neus. Onderhuids is echter het grootste nieuws te vinden, want de EQS haalt voortaan meer dan 800 kilometer.
Met de EQS luidde Mercedes in 2021 het begin van een nieuw tijdperk in. Dat was namelijk de eerste EV van het merk die uitsluitend met elektrische aandrijflijnen in het achterhoofd bedacht was, én hij pakte als eerste uit met de inmiddels iconische One Bow-designtaal. Dat maakte er terstond de meest aerodynamische productieauto op de markt van, en dat terwijl het nog steeds ging om een enorme luxesloep van S-Klasse-formaat. Drie jaar na datum is het innovatieve er echter een beetje af en is het dus tijd voor een update… En die gaat in zekere zin terug naar de basis van de ‘Benz.
De 800 kilometer voorbij
Dit is namelijk de Mercedes EQS in vernieuwde vorm en het eerste wat daarbij opvalt, is de grille. Zo trakteerden de Duitsers hun Black Panel op een aantal chroomaccenten en het resultaat gaat bijna lijken op de radiatorroosters van de verbrandingsmodellen. Verder zit er nog steeds een chroomrand rond de luchtgeleiders in de bumper maar het leukste stukje bling staat wat ons betreft bovenop de neus. Voor het eerst is de EQS nu namelijk verkrijgbaar met de iconische ster op de voorklep, iets dat Mercedes vroeger bewust niet deed om de luchtstroom optimaal te houden.
Ster of niet, na deze modeljaarupdate komt de EQS toch maar weer wat verder op een volle accu. Dat ligt eraan dat die accu gegroeid is en nog geen klein beetje ook: hij gaat van 108,4 kWh naar maar liefst 118 kWh. Daar haalt de 450 4MATIC voortaan geen 717 maar wel 799 kilometer rijbereik uit en de achterwielaangedreven EQS 450+ doorbreekt zelfs de 800-kilometergrens: die schopt het tot 822 kilometer. Dat het verschil tussen die twee zo klein is, dankt de vierwielaangedreven EQS trouwens aan een stukje techniek dat debuteerde op de EQE SUV: de ‘Disconnect Unit’. Die kan de aandrijving naar de vooras loskoppelen wanneer de achterwielen op zichzelf voldoende grip hebben, kwestie van stroom te besparen.
Full-option ‘Manufaktur Selection’
Ook binnenin wordt de EQS op detailniveau aangescherpt. De ventilatieroostertjes in de B-stijl krijgen bijvoorbeeld een rand van gegalvaniseerd chroom en de rugleuning van de achterbank laat zich nu elektrisch verstellen tot een hoek van 38 graden in plaats van 36 graden — ’t is maar dat je ’t weet. Dat maakt deel uit van het stoelenpakket dat al even standaard is en datzelfde geldt voor het gigantische, drieschermige MBUX Hyperscreen voorin. Optioneel kan je kiezen voor het 'stoelenpakket plus' dat daar een nieuwe voetensteun achterin en nek- en schouderverwarming aan toevoegt maar wil je gewoon meteen alles, bestel je EQS dan als nieuwe ‘Manufaktur Selection’ met roségouden accenten.
Die topuitvoering kan je krijgen in combinatie met alle motorisaties, en daar verwachten we dat alles gelijkaardig blijft. Instappen doe je dus met de 360 pk sterke, achterwielaangedreven 450+ gevolgd door de even sterke 450 4MATIC met vierwielaandrijving. Daarboven staat dan nog een 580 4MATIC met 544 pk en een sportievere Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ met 658 pk. Het trekvermogen van alle vierwielaangedreven modellen werd trouwens opgedreven van 750 naar de volle 1.700 kilogram en voor het eerst komt de EQS op onze markt beschikbaar met een volledig autonome rijstrookwissel. Wil je weten hoe dat voelt, rep je dan per 25 april naar de Mercedes-configurator want dan wordt het vernieuwde model verkrijgbaar. De prijzen zouden daarbij onveranderd moeten blijven.
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter