De — toegegeven: best kleine — wereld van de elektrische cabriolets is een modelletje rijker. Maserati heeft namelijk zijn GranCabrio Folgore voorgesteld en die laat de Nettuno-V6 van de gewone GranCabrio achterwege. In de plaats daarvan krijg je drie elektromotoren en een bloedstollende, fluisterstille acceleratie.
Er waait een wind van vernieuwing door het Maserati-gamma, en die wind brengt meteen ook de nodige bliksem met zich mee. Van vrijwel elk nieuw model dat de Italianen voorstellen, brengen ze namelijk meteen een zuiver elektrische versie op de markt en zo kregen we al een Grecale Folgore te zien, naast een oppermachtige GranTurismo Folgore. Vooral die laatste beloofde een sensationele rijervaring, maar het kan altijd nog sensationeler.
Exit Nettuno, enter elettro
Dit is namelijk de Maserati GranCabrio Folgore en heb je een beetje zitten opletten tijdens Maserati’s laatste onthullingen, dan weet je al precies wat te verwachten. Zo kregen we de reguliere GranCabrio een paar maanden geleden al te zien en die sneed vakkundig het dakpaneel van de GranTurismo om er een elegante vierzits cabriolet van te maken. Dat deed die cabriolet toen wel nog met een 3.0-liter V6-motor onder de kap en dat was er niet zomaar eentje, want dat Nettuno-blok deelde hij met supercar-broertje Maserati MC20… En toch was die GranCabrio op benzine nog niet het topmodel van het gamma.
Dat is deze elektrische Folgore-versie want die doet er nog een flink schepje bovenop. Hij krijgt namelijk precies dezelfde aandrijflijn als de GranTurismo Folgore die we eerder al te zien kregen dus reken op niet minder dan drie elektromotoren — eentje op de voor- en twee op de achteras. Samen brengen ze in normale gevallen al ruim 750 pk en 1.350 Nm koppel naar de vier wielen maar de aandrijflijn laat een kortstondige boost toe van wel 830 pk. Daarmee dender je naar de 100 km/u in amper 2,8 seconden terwijl de 200 km/u bereikt wordt in 9,1 tellen, en nadien gaat je Maserati desgewenst door tot een top van 290 km/u… In openlucht!
Lange adem
Net als de GranTurismo moet ook deze GranCabrio Folgore een EV met een lange adem zijn. Zo monteren de Italianen hetzelfde accupakket van 92,5 kWh onder de bodem, waarvan je 83 kWh effectief kan gebruiken. Daar moet je elektrische cabriolet in theorie 449 kilometer rijbereik uit halen en kom je daarmee niet toe, dan kan je onderweg in geen tijd wat stroom bijtanken. Maserati spreekt namelijk over een snellaadcapaciteit van 270 kW waarmee je in vijf minuten 100 kilometer rijbereik terugwint, en in 18 minuten van 20 naar 80 procent laadtoestand kan gaan.
Combineer al die elektro echter met een complexe dakmechaniek die je Maserati in 14 seconden van dicht naar open omtovert, en je eindigt met een best zware auto. Zo weegt de gesloten GranTurismo al 2,2 ton maar deze GranCabrio doet daar nog een schepje bovenop, goed voor 2.340 kilogram aan rijklaar gewicht. Om dat echter mooi binnen de perken te houden heeft Maserati de cabriolet voorzien van luchtophanging terwijl je bij sportief rijgedrag kan genieten van slimme torque vectoring door de elektromotoren en natuurlijk potente Brembo-remmerij. Wat je daar allemaal voor moet neertellen, weten we nog niet.
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter