Toyota doet ’t weer: het spreekt zich nog maar eens uit tegen zuiver elektrische auto’s. Deze keer is echter niet eender welke soort elektrische auto’s kop van Jut, maar wel sportieve EV’s. Daarop hoeven we volgens de baas van Toyota’s GR-afdeling niet snel te rekenen want daar zijn ze nog lang niet uitverbrand.
Ook bij Toyota is de elektrische transitie stilaan begonnen. Met de bZ4X lanceerden ze namelijk hun eerste uitsluitend als elektrisch ontwikkelde auto en hier valt er misschien nog niet veel van te merken, maar elders hebben de Japanners al een heel gamma aan bZ-modellen uitgebouwd. Toch gaan er daar geregeld nog eens stemmen op tegen de EV, met name door voormalig CEO en tegenwoordig voorzitter Akio Toyoda. Die krijgt nu bijval van Tomoya Takahashi en ook dat is niet niemand binnen de rangen van Toyota.
”Verbrandingsmotoren zijn niet slecht”
Die topman van de sportieve GR-afdeling heeft zich in een gesprek met het Australische CarExpert uitgesproken over de elektrische toekomst van het sportieve label. Daarover was hij ook best duidelijk: die toekomst is nog niet meteen in zicht. In de plaats daarvan wil Toyota zich zo lang mogelijk focussen op sportieve modellen met verbrandingsmotoren want, aldus Takahashi, “zo’n motoren zijn niet slecht; de echte vijand is koolstof”. Daarmee lijkt hij vooral te zinspelen op Toyota’s ontwikkelingen op vlak van verbrandingsmotoren op waterstof, al zegt de topman dat “hybridetechnologie eveneens interessant kan zijn” om de uitstoot van toekomstige GR-modellen te drukken.
Daarmee laat Takahashi de deur van zijn GR-afdeling dus op een kier voor vrijwel alles behalve zuiver elektrische sportwagens, ondanks een wel heel concrete hint die Toyota eerder al in die richting stuurde. Op het autosalon van Tokio toonden de Japanners afgelopen jaar namelijk de FT-Se Concept en dat was een soort opvolger voor de MR2 van weleer, maar dan met een accu in plaats van een verbrandingsmotor tussen zijn assen. Het ziet er dus naar uit dat we die niet in productie hoeven te verwachten, of toch niet meteen. Voorlopig moeten we het dus stellen met gerief zoals de GR Yaris, de GR Supra en een sporadische GR86 — maar of we dat eigenlijk wel jammer vinden?
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 6 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 1 année
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 1 année
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année