De nieuwe Mercedes-AMG GT is er in heel wat smaakjes maar het strafste smaakje, dat is tegenwoordig een plug-inhybride. Die biedt namelijk de meeste pk’s maar zet daar ook flink wat extra gewicht tegenover. Wat gebeurt er echter indien je die plug-inhybride techniek eruit gooit? Dan krijg je deze GT 63 Pro 4MATIC+.
Er was een tijd waarin elke Mercedes-AMG GT dezelfde V8 had, eventueel met een pk’tje meer of minder. Die tijden liggen echter achter ons want de nieuwe generatie kan je desgewenst zelfs krijgen met een 2.0-liter viercilindertje als GT 43. Aan de andere kant van de prijslijst vind je dan weer een heuse plug-inhybride, de GT 63 S E Performance, die een elektromotor met 204 pk combineert met een 4.0-liter V8 die 612 pk ophoest. Het totaalplaatje piekt daardoor op 816 pk al is er één probleem: die 816 pk moet ook dik 2.100 kilo gewicht in beweging brengen… Dus wat als je al dat gewicht liever niet wil?
Klaar voor het betere werk
Dan heeft Mercedes-AMG nu een alternatief voor je klaar: de GT 63 Pro 4MATIC+. Die doet het met alleen een 4.0-liter V8, net als de GT 55 en de GT 63 dus maar dan met nog meer vermogen. Waar die laatste het bijvoorbeeld houdt op 585 pk en 800 Nm koppel, verdeelt deze Pro-versie mooi 612 pk en 850 Nm over de vier wielen. Daarmee is zijn V8 dus even sterk als die van de plug-inhybride 63 S E Performance maar dan zonder de elektro. Het resultaat is een kleine 200 kilogram minder gewicht dan de plug-in en nog iets betere prestaties dan de reguliere GT 63: de 100 km/u bereik je in 3,2 seconden, de 200 km/u in 10,9 seconden en de topsnelheid ligt op 317 km/u.
Het blijft echter niet bij een beetje extra vermogen want ook op andere vlakken is deze GT 63 Pro klaar voor het betere werk. Zo beschikt hij over extra radiatoren om de motor te koelen terwijl ook de differentiëlen, de tussenbak en de remmen over betere luchtgeleiding beschikken. Over luchtgeleiding gesproken: de voorbumper is specifiek voor de Pro-versie en achteraan vind je een extra spoiler én splitter terug. Die geven je AMG GT tot 30 kilogram meer neerwaartse druk op de vooras en tot 15 kilogram op de achteras. Verder krijg je nieuwe 21-inchvelgen met racebanden errond en keramische remschijven erachter. Hoeveel je voor die extra’s over moet hebben, weten we op dit moment nog niet.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 6 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 1 année
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 1 année
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année