Vergeten auto #41: Honda HR-V

Vergeten auto #41: Honda HR-V

Vergeten auto #41: Honda HR-VHonda heeft wel iets met afkortingen. CRX, NSX, CR-Z en CR-V zijn er een aantal die bij velen een belletje doen rinkelen maar ook FR-V en HR-V zijn er twee minder bekende. Over die laatste gaat deze 'vergeten auto'.

 

HR-V staat officieel voor 'High Rider Vehicle' hoewel sommigen het benoemen als 'Hybrid Recreational Vehicle', een term die de lading wat beter dekt en waarbij de Hybrid doelt op de tweeledigheid van de wagen; een kleine SUV gecombineerd met een coupé. De HR-V werd gecommercialiseerd van 1999 tot 2006, al zie je nu amper nog een exemplaar op onze wegen rijden.

Vergeten auto #41: Honda HR-V

Het concept voor deze wagen zag het levenslicht op de Tokyo Motor Show in 1997 als 'Wild & Joyfull J-WJ'. De wagen werd op de markt gebracht om de vraag naar de voordelen van SUV's te combineren met de voordelen van een kleinere auto. Zo kan de HR-V pronken met een grote laadruimte en een hogere zit, terwijl hij dankzij zijn compacte motor niet het verbruik van een conventionele SUV – uit dezelfde periode – voorlegde. De belangrijkste concurrenten op het moment van de lancering waren de Toyota Rav4 (toen ook nog Fun Cruiser genoemd) en de Land Rover Freelander.

 

Het realtime 4WD systeem nam de HR-V over van grote broer CR-V, en maakt gebruik van Dual hydraulic Pump achterdifferentieel, waarbij de vierwielaandrijving hydraulisch wordt geactiveerd wanneer de voorwielen grip verliezen. De HR-V maakt ook gebruik van verbeterde aandrijfassen en vering.

Vergeten auto #41: Honda HR-V

In Europa werd de HR-V verkocht met een 1.6 SOHC benzinemotor met 105 pk of een VTEC met dezelfde inhoud en 124 pk. Beide konden optioneel gekoppeld worden aan een CVT-versnellingsbak. De eerste werd wat licht bevonden (hoewel hij slechts 8 l/100 km verbruikte), de tweede had een top van 170 km/u en deed de 0-100 in 11 seconden. Nog een punt van kritiek was de motor die af en toe stevig van zich liet horen. Zaken waarop de HR-V wel goed scoorde waren de wegligging en de betrouwbaarheid, typische zaken waarmee de HR-V bewijst een echte Honda te zijn. Achteraf bekeken bleek het gebrek aan een dieselmotor in het aanbod de aangekondigde dood van het model. De verkoop van de driedeursversie werd stopgezet in 2003, de vijfdeurs mocht verderzingen tot 2006. De HR-V werd in 2008 officieus opgevolgd door de Honda Crossroad.

 

Voor zowat 20.000 euro had je destijds een nieuwe HR-V, tegenwoordig kost een HR-V uit 2000 nog 4.000 euro, voor een exemplaar van 2005 betaal je een kleine 8.000 euro.

Vergeten auto #41: Honda HR-V

Derniers articles publiés

Commentaires (8)

Laisser un commentaire
Yvesw 13:35
Portrait de Yvesw

Heb dit altijd een vreemde eend in de autowereld gevonden... Maar, voor het zelfde geld was Honda wel geslaagd in zijn opzet en was dit een zeer succesvolle wagen geweest.
Dat apprecieer ik wel bij Honda, speciale dingen op de markt gooien. Kijk maar naar de Civic van nu, dat was toen hij net uit kwam ook een wagen van een andere planeet!
Durf vernieuwende ideeën op de markt gooien!

*Een lichte hint naar de duitse garde*

Sven 13:54
Portrait de Sven

als ikzelf naar de nieuwe Evoque kijk, dan denk ik spontaan aandeze wagen. De tijdsgeest is dan wel helemaal anders, het concept en de vormgeving lijken mij hetzelfde.

Anonieme gebruiker 12:53
Portrait de Anonieme gebruiker

Ik rij nu al zo'n 8 jaar met een zilvergrijze HR-V 5 deurs en ben heel tevreden daarover. Een ruime koffer heeft hij eigenlijk niet vind ik met zijn 355l. Maar de achterste passagiers zitten wel heel ruim. Veel ruimer bv dan in een BMW 3 reeks. Ik heb de 1,6 105 pk 2 wielaangedreven en als je met een volle koffer en 4 personen rijdt dan voel je wel dat het auto'tje door zijn pootjes zakt. Betrouwbaarheid is zeer goed. Het enige wat stuk ging was de condensor van de manuele airco. Bij een rustige rijstijl verbruikt hij 6,5 liter/100km wat ik zeer goed vind. Doordat de auto wat hoger op zijn poten staat zet hij niet aan tot een sportieve rijstijl. Het maximum verbruik bij een sportieve rijstijl is zo'n 8l. Het feit dat je ze niet zo veel zet rijden vind ik wel een pluspunt. Gemakkelijk ook als je op de parking van de supermarkt komt. Tegenover bv een golf moet je al naar de nrplaat kijken om je auto te herkennen.

Chris 21:31
Portrait de Chris

Mijn HRV 3 deur 2x4 heb ik nieuw gekocht op 7/11/99. En sindsdien, enkel maar plezier. Was wel efkes wennen aan het paars, en aan de nieuwschierige blikken langs de wegen.
Super om er op reis mee te gaan, met partner en mountainbikes. Leuke offroad plekje zouken en tentje opzetten. Winter, zomer, staat altijd paraat en laat ons nooit in de steek! Nu 180000 km op de teller, en hoop er nog een 10tal jaartjes te kunnen van genieten. Jammer dat er wat roest plekjes verschijnen op de achtere "garde-boue".
Langzaam maar zeker komt het een collector item ;-)
En ieder keer als we reisen, en dat we een HRV zien te verschijnen, roepen allen tergelijk : HACHÈRVÉ

Danny Roosenboom 09:53
Portrait de Danny Roosenboom

rijd zelf met n Hr-v model 99 4wd in 3 deurs. rijd heel goed schakelt vlotgemiddeld verbruik ligt rond de 8,5l motor is zeer soepel en ook op wat ruwer terrein doet hij het redelijk goed . motor mocht wat krachtiger zijn. natuurlijk is hij niet te vergelijken met een echte terreinwagen! beenruimte achter is wat krap.begint wat roest te krijgen boven de achterwielen, blijkbaar een zwak puntje. wagen heeft nu 230000km 50000 er van door mij en had een nieuwe startmotor nodig. .ben er zeer tevreden mee.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités