Rijtest: Toyota GT86

toyota gt86 autofans

We hebben er lang op moeten wachten, maar Toyota heeft eindelijk weer een wagen klaar die de moeite is om naar uit te kijken. En dat deden we. Het Supra-tijdperk heeft onze website niet mogen meemaken, maar dat maakten we afgelopen week goed met een pak kilometers in deze GT86.

We kwamen een "géétéé" halen volgens de receptie bij Toyota, maar dat wisten we zelf ook wel. Want na het testen van een Prius, Auris, Land Cruiser, Aygo enzovoort kwamen we na een lange tijd nog eens met een schoen vol goesting aan bij de Japanners. We krijgen hem mee zoals hij officieel werd gelanceerd, in het H8R Oranje, uit de zeven kleuren ongetwijfeld de opvallendste keuze. Dat opvallen doe je altijd in de GT86. Op vlak van design moest hij top worden, zeker als je zegt de GT86 te hebben gebaseerd op de legendarische en deels vergeten 2000 GT. Vooraan en langszij krijgt hij van ons de meeste punten. Vooraan valt een erg spitse en sportieve snoet op die wordt onderbroken met knappe koplampen die opvallen met een streep LED-verlichting. De erg spitse snuit mondt uit in een vrij hoekige grille. De mistlichten langszij ogen wat te goedkoop binnen het geheel. Langszij pakt hij punten met zijn coupé-lijn, dikke velgen, mooie contouren bij de wielkasten, aflijnende snuit en kleine spoiler. Die laatste zorgt voor vele omstaanders voor een johny-gehalte, maar dat zijn mensen die de charme van de GT86 niet begrijpen en te snel door de bocht gaan. Maar toegegeven, de achterkant ziet er wat speciaal uit. Deels dankzij de spoiler, deels dankzij de twee enorme uitlaatpijpen en deels dankzij de erg opvallend aanwezige lichtenset.

toyota gt86 autofans

Gelukkig zet Toyota de sportieve tred verder binnenin, daar waar constructeurs in het recente verleden maar al te vaak in de fout gingen. De lage instap geeft je meteen dat sportwagen gevoel. Binnenin kregen we een déja-vu naar de GT-R toe. Het zwarte interieur met rode stiksels, kleine stuurtje, opvallend aanwezige toerenteller, vliegtuigknopjes om de airco en consoorten te bedienen, erg goede kuipstoelen... het waren elementen die de link met de snelste Nissan mogelijke maakten. Maar daar stopt de vergelijking ook, voor alle duidelijkheid.

De ingebouwde GPS voelt aftermarket aan en komt verouderd over, maar hij doet zijn werk wel, al gaat dat niet altijd even snel. De gebruikte materialen verraden de filosofie achter de GT86: een goedkope achterwielaangedreven wagen aanbieden. Niet in functie van de machine, wel in functie van de bestuurder. Zo merken we al snel flauwe plastics op, werd er gewerkt met carbon look-a-likes en kan je de afwerking rondom rond al wel eens een centimetertje induwen.

toyota gt86 autofans

De GT is relatief praktisch. De lage instap maakt hem niet meteen een prima kandidaat als leasebak voor het wit-geel-kruis, maar de koffer is wel van praktische omvang. Wist je trouwens dat Toyota de koffer zodanig ontwierp zodat er juist vier extra banden in passen? Om maar te zeggen dat Toyota goed wist voor wie en waarom ze de wagen maakten. De 2+2 configuratie is eerder theoretisch, want de achterbank is onbruikbaar. Knappe zeteltjes wel, maar daar heeft een jas, een rugzak of een fles water weinig aan, en meer dan dat zou ik er niet op gooien.

toyota gt86 autofans

Rijden doen we met een 2.0 liter grote viercilinder uit het kamp van Subaru. Een boxermotor dus, eentje met 200 pk en 205 Nm koppel. En hoewel iedereen het wel eensgezind is over het concept van de wagen en diens looks, kunnen de meningen over zijn rijgedrag niet haakser op elkaar staan. Je moet letterlijk groeien met de GT86. De eerste kilometers stoorde ik me aan een opvallend laat lossende koppeling waardoor het rijden niet altijd even smooth verliep maar na een paar dagen was ik gewend aan die koppeling en was dat euvel van de baan. Al moet gezegd zijn dan bij sneller schakelwerk de hogere koppeling wel parten blijft spelen.

toyota gt86 autofans

Aan vermogen lijkt geen gebrek. Met zes kilogram per pk zou een snelle sprint naar 100 km/u niet mogen ontbreken. Maar de 7,6 seconden die de Toyota op de teller zet spreken niet tot de verbeelding. Het snelheidsgevoel in de wagen maakt dat ietwat slappe cijfer op papier goed door de lage zitpositie en erg goed schakelende zestraps manuele versnellingsbak. Ondanks de aanwezigheid van het atmosferische blok, en dus de afwezigheid van een turbogat, is er onder de 3.000 rpm weinig wow-beleving. Vanaf de 3.000 toeren gaat de GT er wel als een speer vandoor, of zo voelt het toch, tot net over de 7.000 rpm. Het is op die 7.000 toeren dat de viercilinder zijn maximaal vermogen krijgt, maar dat gaat gepaard met een rood lichtje dat je vriendelijk vraagt even op te schakelen, jammer dan weer. Het koppel krijg je pas maximaal ter beschikking tussen 6.400 en 6.600 rpm, ook dat is erg laat. Het gemis aan het volle vermogen en koppel kom je echter enkel tegen als je ernaar opzoek gaat. Tijdens een gewone rit en zodra je boven de 3.000 toeren zit, dan is hernemen in dezelfde versnelling kinderspel. Daardoor lijkt het dat onze Belgische wegen te saai zijn voor een hoogtoerige achterwielaangedreven wagen als deze. Zo nodigen alle ingrediënten uit tot een mooi geplaatst driftmanoeuvre, maar ook dat is officieel op een openbare weg nergens geapprecieerd.

toyota gt86 autofans

Concurrenten kent de GT86 in principe niet, simpelweg omdat geen enkele constructeur zich er de laatste jaren nog mee bezighield om een betaalbare, sportieve en achterwielaandreven coupé te bouwen. Bij Toyota spreken ze over de Peugeot RCZ, maar die is voorwielaangedreven en is een stuk duurder. De GT86 koop je al vanaf 31.690 euro en kent welgeteld vier opties (metaallak, aeropak, alcantara en navigatie). Dat wil zeggen dat 17 inch aluminium velgen, airco, sportstoelen enzovoort in de basisprijs werden inbegrepen. Als accessoire kan je de Toyota nog laten bestickeren of kan je de zijspiegelbehuizing laten inpakken met een carbon-look.

Toyota zet met deze GT86 eindelijk weer een wagen op de markt waar elke Autofan naar uitkijkt om mee te rijden. Want na een reeks groene meuk is er eindelijk weer een rijdersauto in hun aanbod die betaalbaar is, een formule waarmee de Japanners destijds hun stempel drukten. Toyota maakte bekend te werken aan een variant met een mechanisch differentieel en daar zou eventueel wat extra vermogen bij kunnen zitten. Het liedje van deze Toyota GT86 is met andere woorden nog lang niet uit, en wij zingen graag mee.

toyota gt86 autofans

Tekst: Pieter Aertgeerts
Foto's: Jordi Lauwers
Met dank aan Toyota Belgium voor de wagen

Specificaties

Motor

2.0 liter viercilinder boxermotor

Puissance

200pk

Couple

205 Nm

Overbrenging

6-traps manueel

Transmission

achterwiel

Poids

1 287 kg

Vitesse de pointe

226 km/u

Prix du vehicule essayé

€ 0.00

Prix de base

€ 31 690.00

0 à 100 km/h

7.60 sec

Gemiddeld testverbruik

10.00 L/100km

Coffre min.

243 L

Derniers articles publiés

Commentaires (29)

Laisser un commentaire
Dequal 14:02
Portrait de Dequal

Bom van een auto, exterieur vind ik niet super geslaagd (vooral voorkant dan) persoonlijk, maar zoals de rig shot van de achterkant, dat is echt een foto/kontje om van te kwijlen.

Dequal 15:25
Portrait de Dequal

Ik weet niet in welke mate dit eventueel een concurrent kan zijn voor de GT-R, maar ik hoop toch dat Nissan de volgende versie toch iets agressiever gaat maken. Back to the roots. De R34 blijf nog steeds m'n favoriet, de 'nieuwe' is een pak minder interessant qua uiterlijk. En de GT86 kan hier wel inspringen denk ik.

Yvesw 15:43
Portrait de Yvesw

Een GT-R is 3x zo duur als deze GT86 maar heeft wel 100x zoveel beleving. Swat, bottom line is natuurlijk dat je beide wagens niet kan vergelijken.

De GTBRZ86 mist wat punch om zijn imago waar te maken. Als je kijkt dat hij er op sommige banken maar 160pk uit perst zit je toch wel met een "magere" wagen... Qua design heb ik het ook meer voor de BRZ. Om één of andere reden past het concept beter bij Subaru (al moeten ze er daar dringend een turbo op smijten + andere uitlaatlijn).
Zeker een leuke komst in autoland die hopelijk leuke auto's voor weinig geld terug toegankelijk maakt (even de Swift Sport en Clio RS buiten beschouwing gelaten...)

ps: Inderdaad hulde voor de foto's! Al heeft de raamlijst bij de rig shot frontaal een rare kronkel (boven de zijspiegel).

Yannick 19:07
Portrait de Yannick

ik denk dat er veel mensen te hoge verwachtingen hebben van deze auto. uiteindelijk is die niet extremer dan een Megane RS... maar dan met de aandrijving op de goede plaats en een mooiere koetswerkvorm

maar... hij is wel leuk, ik ruil er men mx-5 direct voor in!

Kenny 19:16
Portrait de Kenny

Haha, zalige referentie naar het Wit-Gele Kruis. Ik zal deze aan m'n baas voorleggen als volgende leasebak :-p.

OT: weeral een mooie test! Echt jammer dat de motor teleursteld. Waar Chris Harris er nog lyrisch over was op het circuit, laat de GT86 zich precies niet zo goed rijden op de baan...
Desalnietemin een geslaagde bak waar ik ook lang naar uitkeek, maar m'n voorkeur gaat toch nog steeds uit naar de Sub, al krijgt die veel te weinig publiciteit naar m'n zin.

Jordi Lauwers 20:06
Portrait de Jordi Lauwers

@ YvesW

ik kan je zeggen dat aan de raamlijst niet is geshopt :)

grtz, Jordi

Yvesw 21:22
Portrait de Yvesw

@Jordi: Er is inderdaad niet aan geshopt, eerder vervormd door standpunt + lens mss? Neemt niet weg dat het stuk voor stuk zeer mooie foto's zijn! ;) Hoop dat Autofans nog geregeld uw expertise inzage "dingen op gevoelige plaat leggen" inschakelt :)

@Yannick: Dat gevoel heb ik ook, - ik geef toe, ik was er zelf ook voor gevallen - mensen verwachten er te veel van. 1300kg en 200pk is naar "hedendaagse" normen niet speciaal meer. Zeker amusant! Maar vooral het koppel nekt deze wagen... Iets "zwaardere" dieselwagens - dan die van leasingland - rijden je zo voorbij. Net zoals die evengoed een Toyota Celica van vroeger voorbijrijden. Iedereen was in de waan dat de betaalbare oude scheurijzers van vroeger ongelooflijk leuk en snel zijn (wat ze zeker ook zijn), maar ze vallen door de mand als je ze vergelijkt met hedendaagse performance in gewone wagens...

@Kenny: Inderdaad! De BRZ wordt weer in een verlaten hoekje gestoken. Terwijl het wel Subaru is die met de Boxermotor komt... Bij de launch vroeg ik ook aan enkele van Subaru wat zij er nu van vonden: "Is het een Toyota of een Subaru?" Hun antwoord: "Wat is buiten handeling ook belangrijk aan een wagen? De motor. Maakt Toyota Boxermotoren?" Auch... :p Al denk ik dat Subaru een beetje teleurgesteld is dat ze er niet meteen een Turbo en gouden velgen op mochten monteren...

Kenny 21:50
Portrait de Kenny

@ Yves: inderdaad. Waarschijnlijk ligt het grotendeels aan het feit dat Toyota simpelweg een grotere naam heeft, en een groter dealernetwerk. Toch blijft het jammer, want ook naar uiterlijk toe vind ik de Sub geslaagder. Ik hoop uit de grond van m'n hart dat Sub toch nog met een geblazen versie komt, en dan evt. met 4WD :-). Wie een atmosferisch blok wilt moet dan maar bij Toyota zijn!

Nog even over de Toyota. Het koppel is idd nogal aan de lage kant, maar da's vrij normaal voor zo'n blokje... De Veloster is bv. ziek in hetzelfde bedje (160NM ocharme). Een laag gewicht zou dit deels moeten compenseren, maar 1.3 ton is dan weer wat hoog voor zo'n smijtbakje. Ik vrees dat we net te lang naar deze hebben uitgekeken. Of je zal eraan moeten groeien, zoals het artikel verteld :-). Anderzijds zijn we misschien veel te verwend de laatste jaren door de snelle evolutie van de motoren. Als je hoort dat men tegenwoordig +150pk 'normaal' vind in een middenklasser frons ik toch m'n wenkbrauwen...

Wim 09:16
Portrait de Wim

Ik vond het een fijne wagen en een waardig alternatief voor de geblazen sprintkanonnen. Hij voelt niet geweldig snel aan, maar is comfortabel genoeg voor elke dag en het is een leuke speelkameraad. Het verbruik is gewoon wat hoger omdat er is mee doorgereden, met ecodriving kan je er minstens met een liter of 2 af doen. Maar waarom zou je dat doen bij zo'n wagen? :) Ik hoop dat er nog een cabrio aan komt, geeft toch een extra dimensie aan het rijden.

Techno Patat 20:08
Portrait de Techno Patat

@Messoerie: de onze levert al aan klanten en de uwe heeft nog geen ontvangen?

En ik kan het niet meer met je eens zijn Messoerrie, dit is een auto waar je nog in moet werken en die je dus beloont voor je geleverde werk! In plaats van de zoveelste fool-proof auto waar je gewoon ergens halverwege de 50 in z'n 5 al kunt op het gas gaan!

Het is dus een dubbeltje op z'n kop qua motorisatie! Want deze beloont, maar toch schreeuwt deze nederige Patat ook hard naar een Subaru met open uitlaat, grote pot en een wastegate die hard fluit! Nuja, een testrit ga ik allesinds wel proberen te regelen!

Yvesw 20:31
Portrait de Yvesw

@Patat & Messer: Verwend zijn we allemaal! Ik heb me nog eens verdiept in het koppel/power bereik van de motor en ik ben eigenlijk toch onder de indruk. De rechte lijn van de koppelcurve is "impressive" voor zo'n hoge rpm motor.
<a href="http://www.gt86ownersclub.co.uk/forum/uploads/15/brz-frs-dyno-graph-char... chart</a>

Hij mist alleen maar wat bad boy gehalte... Net zoals Patat zegt: grote pot, wastegate en turbo!

Mss heeft Toyota het toch bij het rechte eind, want iedereen die er over leest wilt het spontaan tunen :p

Yvesw 17:27
Portrait de Yvesw

@Messer: Hier bij de Subaru om de hoek staan er toch ook al enkele weken 2 paar te blinken (in alle kleurtjes). 1 voor de vrouw des huizes, 2 voor klanten en 1 voor in de showroom...
Maar dat is natuurlijk niet Toyota eh. Ik zie in weinig Toyota garages de GT86 staan. Precies of ze schamen zich er voor tussen al die priussen...

Techno Patat 15:44
Portrait de Techno Patat

4 weken is wat overdreven, maar toch al 2 weken! Ze zullen van Brussel naar de kust toe opschuiven zeker :P?

Lennen Descamps 09:39
Portrait de Lennen Descamps

Gewoon niet te veel vragen stellen bij de cijfers. Inkruipen en rijden. Dankan de wagen je overtuigen. Ik had het er ook niet voor, maar het rijden heeft mijn mening doen herzien. Deze week zijn wij met de BRZ afgezakt naar de Duitstalige gebied van België om een stevig stukje te kunnen doorrijden, samen met 2 tegenhangers. BRZ is misschien niet de snelste maar wel zeer plezant om te rijden.

Frank 15:08
Portrait de Frank

Vorige week een leuke testrit gereden met deze GT86, en inderdaad voor echt vooruit te gaan moet je de motor in de hogere toeren jagen. Bij deze hoge toeren krijg je dankzij een 'sound generator' wel een verslavend leuk motor geluid binnen in de cabine.
Maar je kan met deze wagen ook lekker cruisen in een hoge versnelling.
Dankzij zijn lage zithouding krijg je toch een hoger snelheid gevoel weer, prima wegligging. En heeft zelfs een redelijk comfortabele vering, eens getest op een klein stukje Belgische kasseien...

Ik ben/was opzoek naar een 'betaalbare' sport coupe en in deze prijs klasse zijn er maar een paar: nl Peugeot rcz of de Hyundai coupe, de Audi TT is al een stuk duurder ...
Enfin binnen enkele weken komt er een bij een dealer een donkergrijze binnen, zou misschien wel de mijne kunnen worden...

Behaeghe Rien 13:11
Portrait de Behaeghe Rien

Geachte Autofan,

Wie interesse heeft in deze wagen kan zich voor een extra testrit steeds aanmelden via rien.behaeghe@caviarcontent.com

Inschrijvingen worden afgesloten op maandag 27 augustus.

Met vriendelijke groet,

Patrick Schatteman Zelzate 16:57
Portrait de Patrick Schatteman  Zelzate

Voor mij is dit een fantastische sportwagen. Bravo Toyota !!
Ben eigenaar van zo een GT86 !!

Patrick Schatteman Zelzate 17:21
Portrait de Patrick Schatteman  Zelzate

Naast een Ford Capri 2300 S van 31 jaar oud ,114 pk is deze Toyota GT86 met 200 pk de max!!
Met de klassieke achterwielaandrijving voor een sportwagen!Zo moet het!!Bravo Toyota.

Wim 17:24
Portrait de Wim

Top!

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités