Live op IAA deel 4: Volkswagen, Seat en Skoda

Volkswagen heeft hoge verwachtingen geschept dankzij de gelekte afbeeldingen van de Golf R maar wat heeft deze groep nog meer te bieden? We namen een kijkje bij VW, Seat en Skoda.

 

IAA part 4

Hall 3 staat in het teken van de Volkswagen-groep. Ook daar zien we een hele hoop premières. Zo zien we bij Skoda de lancering van het lang verwachte Combi-model van de Superb, die nog een pak ruimer is dan het berlinemodel. De komst van de breakversie zou het aandeel van Skoda in de markt van de hogere middenklasse moeten vergroten. Ook stelt Skoda de Yeti tentoon, die al in Genève werd gepresenteerd.

 

IAA part 4

In diezelfde hall zien we bij Seat de première van het sportieve Ibiza-trio, de Ibiza R, de Ibiza Cupra en de Bocanegra. Ook toont Seat de breakversie van de Ibiza, weliswaar in conceptfase. We meldden eerder deze week al dat de productieversie niet al te ver van het getoonde prototype komt te liggen.  Verder vinden we hier ook de Ecomotive-familie terug, die bestaat uit de Ibiza, de Leon en de Altea. Hiermee wil Seat de impact van haar wagens op het milieu verkleinen. De Exeo ST wordt ook uitgebreid belicht, hoewel we dit model reeds eerder te zien kregen.

 

IAA part 4

Vervolgens zien we Bij Volkswagen dezelfde ecologische trend. Zowat alle modellen krijgen nu een BlueMotion-variant. Volkswagen gaat zelfs nog verder door opnieuw een 1liter-auto te presenteren, een wagen die over 100km slechts 1,38l diesel verstookt. Dit lage getal kan worden bereikt door het lage gewicht (slechts 380 kg) en een gunstige luchtweerstand. We geven ook nog mee dat de wagen slechts 36g CO2/km uitstoot en toch in staat is een topsnelheid te halen van 160km/u. VW verklaart dat de L1 in productie kan tegen 2013.
Iets dichter bij het productiestadium is de E-Up!. Deze ecologisch doordachte Volkswagen is uitgevoerd met elektromotor, om zo een radius van 130km te garanderen. Hij produceert een piekvermogen van 82pk, (of een continu vermogen van 54pk) en haalt een topsnelheid van 135km/u. Niet slecht voor een wagen die bedoeld is voor stadsgebruik. Opladen van de wagen kan thuis, op het gewone stroomnet, in maximaal vijf uur.

 

IAA part 4

Aan de andere kant van het eco-verhaal vinden we de Golf R, die doorgaat voor de krachtigste Golf ooit. Zoals eerder aangehaald maakt hij de verwachtingen waar met vierwielaandrijving, 270pk en 350Nm. Een 0-100 lukt daardoor in 5.7s, iets sneller nog zelfs in de DSG. Hij zou met zijn8,8l/100km ook zowat 2.2l/100km minder verbruiken dan de R32 van de vorige generatie, dankzij de TSI-technologie. Gebaseerd op de R-versies van de Golf & Scirocco ontwikkelde Volkswagen ook een R-line, die ook de gewone man de kans moet geven om zijn standaard-Golf, Scirocco of Passat CC in R-outfit te tooien.
Of deze R-line ook op de nieuwe Polo komt, kunnen we niet vertellen, maar Volkswagen bracht wel de driedeursvariant van de Polo mee.
Iets minder interessant, maar we geven het voor de volledigheid toch mee: VW presenteert ook de facelift van de Golf Variant en de T5 transporter / Multivan, die nu weer helemaal in de lijn van de huidige VW-familie liggen.

 

IAA part 4
IAA part 4
IAA part 4
IAA part 4
IAA part 4
IAA part 4

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
yoran 08:56
afbeelding van yoran

die golf R blijft er toch maar anoniem uitzien

Wim 10:10
afbeelding van Wim

scirocco R was net iets mooier en opvallender, de Golf R had wel de R32 uitlaten, wat hem zeker niet misstaan

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws