Live op IAA deel 2: Mercedes-Benz

Mercedes had voor haar publiek ook wat wereldpremieres voorbereid. Zo kregen we de SLS AMG en de gloednieuwe E-klasse break te zien. Beide wagens waren reeds volledig onthuld aan de hand van verschillende officiele en minder officiële foto’s, maar nu konden we ze dus eindelijk in real life aanschouwen.

 

De SLS AMG toont zich als een echte supercar. Als gedoodverfde opvolger van de SLR McLaren oogt hij misschien net wat flauwtjes, maar dat verklaart misschien ook een deel van de minderprijs die je tegenover die laatste moet neertellen voor deze reïncarnatie van de 300SL Gullwing. Wat meteen opvalt is de lange, platte en zeer brede motorkap waaronder de alombekende 6.3-liter V8 van  AMG makelij een plaatsje heeft gekregen. Dit blok telt volgens de officiële persinfo in de SLS zo’n 571 paarden en 650Nm, waardoor je het obligate sprintje naar de 100km/h al na 3,8 seconden hebt afgerond. Het verbruik zou rond de 14 liter moeten liggen wat al bij al nog redelijk meevalt voor een supercar. Maar, zulke cijfers vallen zoals altijd wel met een korrel zout te nemen dus reken maar eerder op een kleine 20 liter EuroSuper 98 per 100 gereden kilometers.Schakelen doet de AMG Speedshift DCT 7-speed versnellingsbak voor jou om ervoor te zorgen dat dat altijd vlot en soepel gebeurt. Mercedes heeft er ook voor gezorgd dat de SLS een praktische supercar is geworden. Zo bieden de wijd openslaande vleugeldeuren een vlotte instap en is het interieur ook voorzien van enkele handige bergvakken. Verder krijg je ook in de koffer aardig wat bagage opgeborgen zodat je een weekendje cruisen met z’n tweeën zeker geen onhaalbare kaart is met deze SLS AMG.

 

Over de E-klasse break kunnen we eerder kort zijn : alles wat reeds gemeld en verteld is over de berline is eveneens van toepassing op dit nieuwste T-model van Das Haus. Ware het niet dat de E-klasse break weliswaar van enkele zeer handige snufjes is voorzien om als echte handige pakezel roem te verwerven. Standaard zit er bijvoorbeeld een zelfregelende ophanging op die onder zware belading de wagen recht houdt. Vanaf de lancering zal de E-klasse break beschikbaar zijn met een voorlopig nog iets beperkter motorengamma dan de E-klasse berline. Zo zal je nog even moeten wachten op de 200CDI (136pk), de 350CDI (231pk,4-matic), de 200 CGI, de 250CGI en de 350CGI BlueEFFICIENCY. Deze motoren zijn beschikbaar vanaf 2010.

 

De reeds op onze website voorgestelde B-klasse F-cell wordt hier op het IAA eveneens aan het grote publiek voorgesteld. Als we de slagzin ‘100 percent driving pleasure, zero emissions’ mogen geloven biedt dit model het antwoord op al jou behoeften als veeleisende chauffeur. Wat mij betreft komt Mercedes hier nogal gevaarlijk dicht in de buurt om als BMW na-aper te worden bestempeld, hadden ze misschien niet beter voor een andere slogan gekozen? Achja, het zij zo maar. De B-klasse F-cell heeft een 136pk en 290Nm sterke elektromotor waarmee je 400 km kan rijden zonder te herladen. Dit zou overeenkomen met een CO2 verbruik van een diesel die 3.3 l/100km verbruikt.

Tot slot konden we ook uitgebreid kennis maken met de S-klasse ESF 2009. De recent gelanceerde S 400 Hybrid vormt de basis voor deze van maar liefst 27 nieuwe veiligheidssnufjes voorziene Mercedes. Het zou ons te ver leiden om deze allemaal voor jullie uit de doeken te doen, maar laat mij even de opvallendste vermelden: Zo heb je in deze ESF 2009 op tal van plaatsen airbags waar je ze anders niet zou verwachten. Wat dacht je van een airbag tussen de twee voorstoelen, speciale sensoren in de koplampen die gevaren detecteren en deze ook melden aan de bestuurder en ga zo maar door.

 

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
citrofiel evil twin 21:15
afbeelding van citrofiel evil twin

Mmm ik heb wat gemengde gevoelens bij het zien van de SLS AMG. Geef mij toch maar een SLR.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws