Live op IAA deel 6: Renault, Dacia, KIA, Ford, Volvo, Suzuki & Mazda

Ook voor de niet-Duitse merken was er plaats, al viel het wel op dat zij zuinig waren op hun nieuwe modellen en premières. Al bij al toch de moeite waard.

 

IAA part 5

Blikvangers bij Volvo zijn de facelift van de C30 en de C70, al valt de afwezigheid van de nieuwe S60 heel hard op. Wel hadden ze de V70 Electric Energy bij, om hun elektrische ijver te beklemtonen. Volvo komt nog altijd uit het land waar termen als ‘ecologie’ en ‘groene energie’ hoog in het vaandel gedragen worden.

 

IAA part 5

Kia heeft wat meer te melden, met als belangrijkste nieuws de Venga. Met deze monovolume wil Kia Europese modellen als de Renault Modus en Opel Meriva gaan bekampen. Kia vernieuwde Sorento slaat Kia nog wat meer de weg van de luxe-SUV’s charmeren. Hij heeft veel weg van de vernieuwde Hyundai terreinwagenmodellen. Ook van deze SUV heeft Kia een ECOdynamics-versie klaar in de vorm van de DieselHybrid, die aangedreven wordt met behulp van een elektromotor in combinatie met een dieselmotor. Voorts wordt het ECOdynamics-aanbod aangevuld met de Kia Forte, de Kia Cee’d en de Kia Venga. Van die Kia Cee’d wordt hier trouwens de facelift voorgesteld. Deze oogt een pak frisser dan ervoor en krijgt de goedkeuring van de voltallige redactie mee.

 

IAA part 5

Bij Ford hebben we vooral oog voor de nieuwe C-Max en Grand C-Max. Beide wagens staan op dezelfde basis, al krijgt de Grand C-Max een verlengde wielbasis mee. Ook de achterpartij is verschillend op beide modellen, terwijl de Grand C-Max achteraan beschikt over een schuifdeur, tegenover de conventionele deuren bij de ‘kleine’ C-Max.

 

IAA part 5

Op de stand van Dacia draaft de Duster-concept nogmaals op, daar waar we op zijn minst een verdergevorderde versie van hun eigen SUV dachten te zien. Ook laat Dacia de Stepway zien, een wagen die bedoeld is voor de wannabe-SUV-rijder met beperkt budget, aangezien hij niet over vierwielaandrijving beschikbaar is.

 

IAA part 5

Renault trekt de kaart van de elektrische voertuigen, waarbij ze vooral opscheppen met de nul-uitstoot. Op de stand schitteren maar liefst vier trendy modellen, aangedreven door elektrische motoren. Deze modellen hanteren nog steeds de gekende vormentaal van Renault, die doet denken aan de Scenic-concept van de jaren ’90. Renault doet net als Volkswagen ook wat aan de andere kant van het eco-verhaal, met de Mégane RS, die 250pk uitbraakt. Ook de Fluence, die moet doorgaan voor de berline-versie van de Mégane, staat te pronken op de renault-stand, getooid met sportpakket en 17” velgen. Deze wagen wordt in Duitsland beschikbaar vanaf augustus volgend jaar, of en wanneer hij bij ons wordt ingevoerd is niet bekend en misschien niet zeker vanwege de tanende markt van de middenklassewagens. De Grandtour, de breakversie van de Mégane zal heel wat meer kopers moeten aantrekken en is ook aanwezig bij Renault in een aantrekkelijke kleur.

 

IAA part 5

Mazda bracht een concurrent voor de Mégane RS mee met de Mazda 3 MPS, die kan beschikken over 260pk. Uiterlijk valt hij enkel te onderscheiden door de overmaatse kofferspoiler, aangezien de sportieve voor- en achterbumper ook te zien is op de modellen in die opgesteld zijn in de omgeving van de MPS. Dé blikvanger bij Mazda zou de Mazda MX-5 Superlight concept, die op het twintigjarige jubileum van Mazda’s sportieve roadster.

Bij Suzuki kunnen we hetzelfde vertellen als bij Volvo; de grote afwezige is de Kizashi berline. Deze wagen was reeds eerder voorgesteld door Suzuki, maar was nergens te vinden op de Suzuki-stand. Verder geen noemeswaardige nieuwigheden bij het kleine Japanse automerk, zodat we ook snel verder kunnen naar de volgende zaal.

 

IAA part 5
IAA part 5
IAA part 5
IAA part 5
IAA part 5
IAA part 5
IAA part 5

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Alex 10:27
afbeelding van Alex

facelift voor de C70 en C30 valt in het echt veel beter mee dan op foto.

Uw reactie