Ook Lotus heeft wat groens voor Genève: Evora 414E Hybrid

0-100 km/u in 4 seconden en een rijbereik van maar liefst 483 km, dat is waar Lotus het salon van Genève mee op z'n kop wil zetten. Zoals zo vaak moet je deze waarden met een korrel zout nemen maar als je deze technologie mag verwelkomen in een Lotus chassis kunnen we dit alleen maar toejuichen. De twee elektromotoren, één voor elk achterwiel, genereren 414 pk wat die schitterende cijfers van deze plug-in hybrid kracht bijzet.

Nu ja, plug-in hybrid is veel gezegd aangezien de 414E net als de Opel Flextreme en anderen, nog steeds beroep doet op een kleine benzine motor van 1.2 liter om dat grotere rijbereik te halen. Een opvallende feature op deze Evora is het Halosonic systeem. Dit systeem moet ervoor zorgen dat voetgangers en fietsers niet langer een hartaanval krijgen wanneer je ongemerkt langszij komt. Voor een voorstelling verwijs ik je graag door naar onderstaand filmpje. Om de rijervaring op eenzelfde peil te brengen als de 'gewone' benzine versies simuleren ze ook nog een sport mode met een 7 traps versnellingsbak, inclusief flippers die ook nog eens zuinig zou moeten zijn.

Het indrukwekkende vermogen komt van de twee elektromotoren die elk 204 pk (oftewel 207 UK pk) wat dus een totaal van 408 pk en 800 Nm moet vormen. Die aparte motoren zorgen ook voor een directe aanpak van de stabiliteitssystemen. Ga je enkel voor de elektrische aandrijving dan geraak je met volle batterijen een dikke 55 km ver waardoor die 1.2 motor meer dan nodig wordt als je verdere reizen plant of volledig van het vermogen gebruik wilt maken.

Uiterlijk valt deze Evora op door de glazen motorbedekking en schijnbaar 'zwevende' dak, spijtig dan toch dat er niet meer foto's beschikbaar zijn. Dan konden we het nieuwe koperen kleurtje net wat beter inschatten. Ook binnenin zouden de nodige ingrepen gedaan zijn om de 414E te onderscheiden. Maar bij gebrek aan beeldmateriaal houden we het hier maar bij.

Lotus Evora 414E Hybrid

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws