Officieel: Audi A7 Sportback

Als je gisterenavond niets om handen had, kon je via internet naar de officiële lancering van de nieuwe Audi A7 Sportback kijken. Voor alle anderen hebben we hier de officiële gegevens van de nieuwe grote Audi.

Zoals je wel al wist, positioneert Audi de A7 Sportback tussen de A6 en de A8. Met zijn vijfde deur krijgt hij een erg nuttig laadvermogen van 535 tot 1.390 l, al zal de gemiddelde koper daar niet op afknappen. De wagen zelf is 4,97m lang, 1,191m breed en 1,42m hoog, waarmee hij exact de zelfde afmetingen krijgt als de Porsche Panamera. Door het gebruik van aluminium blijft het gewicht beperkt tot 1.695 kg.

Voor de motoren gaat Audi shoppen in de etalage van de A6 en de A8. Als basis wordt de 2.8 FSI genomen, goed voor 204 pk en 208 Nm koppel. Topsnelheid is daarbij 235 km/u, de 0-100 gaat in 8,3 seconden. Gemiddeld verbruikt de 2.8 FSI 8,0l/100 km en stoot hij 187 g/km CO2 uit. Daarboven vinden we de 3.0 TFSI, voorzien van 300 pk en 440 Nm. In slechts 5,6 seconden gaat de Sportback dan naar de 100 km/u en gemiddeld verbruikt hij 8,2l/100 km, volgens Audi.

Quattro-aandrijving is er standaard voor alle varianten, behalve voor de 204 pk-variant van de 3.0 TDI. Deze krijgt wel de Multitronic-versnellingsbak van Audi mee.

Bij de diesels gaat de A7 Sportback van start bij de 3.0 TDI met 245 pk en 500 Nm, later komt er een versie van 204 pk en 400 Nm, die iets zuiniger zou moeten zijn. In eerste instantie verbruikt de 3.0 TDI alvast 6,0l/100 km en gaat hij van 0 naar 100 in 6,5 seconden, met een begrensde top van 250 km/u. Topdiesel wordt later ook hier de V8 TDI met 350 pk, topbenzine wordt een S7, die al een aantal keer gecamoufleerd werd gespot. Minder zeker is een RS7 met minstens 550 pk.

De Audi A7 Sportback wordt eind augustus in Moskou voorgesteld, tegen het einde van de herfst moet hij bij de dealers staan. In Duitsland is de vanaf-prijs alvast 51.650 euro, wat 6.000 euro minder is dan concurrent CLS van Mercedes.

Laatst gepubliceerd

Reacties (16)

Plaats een reactie
Wim 09:26
afbeelding van Wim

ziet er niet slecht uit, zie uit naar de S en/of RS, achteraan lijkt er echt genoeg plaats te zijn

Sven 09:38
afbeelding van Sven

ik vind die bolling in de motorkap wel knap, meer dan bij een A5 Sportback of een A8. Over die uitklapbare spoiler achteraan vind ik niet dadelijk iets terug, de rest van de achterkant overtuigt me nog altijd niet, mss als ik m in het echt zie dat ik van mening verander.

Anonieme gebruiker 11:01
afbeelding van Anonieme gebruiker

Afschuwelijk lelijk.
Bij Audi heeft men dringend nood aan nieuwe designers want dit is echt niet meer normaal.

Pieter Aertgeerts 11:46
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Ik vind hem ongelooflijk knap, ik ben pro. Voldoende ruimte, sportieve lijn. Dit heeft meer zin/nut dan de A5 Sportback...

Ponrow 12:35
afbeelding van Ponrow

Vind hem wel ok, al vond ik de concept vele mooier.

Jan Aertgeerts 13:58
afbeelding van Jan Aertgeerts

Ik vind hem prachtig, kijk al uit naar een rijtest hiervan!

Nathan 14:59
afbeelding van Nathan

Zeer mooi gedaan van Audi. @Ponrow Het concept zag er inderdaad net iets mooier uit, maar dit is helemaal geen teleurstelling.

Anonieme gebruiker 16:13
afbeelding van Anonieme gebruiker

ik vind hem ook heel mooi hij heeft tenminste geen lelijk achterste zoals bij de 5gt van bmw

het achterste is zo afgeplat dat het me doet denken aan een truck die te laat geremd heeft en in zen achterste is geknald

Pieter Ameye 18:37
afbeelding van Pieter Ameye

Ik had liever de Estoque gezien, Audi heeft immers al de A5 Sportback en dit is gewoon meer van het zelfde. Jammer van het geïnvesteerde geld. (en het feit dat de Estoque waarschijnlijk nooit het levenslicht zal zien)

Quin 12:49
afbeelding van Quin

Je kan het moeilijk lelijk noemen, maar het blijft saai design, hé.

Audi Freak 17:13
afbeelding van Audi Freak

Ik rij nu met een A6 Avant en was van plan deze te vervangen door een A7 maar ben wel wat teleurgesteld door het feit dat Audi niet de design van de projectcar heeft durven doorzetten. Dat was nu eens iets prachtigs en uniek en waarom dat altijd afslanken naar een zgn "verkoopbare " auto, Autobouwers durf toch eens jullie ballen te tonen. Remember hoeveel kritiek Bangle kreeg toen hij de "gedurfde" BMW 7 serie lanceerde. Wat een kabaal errond maar toch nog altijd de mooiste 7 serie die er is gebouwd en vooral.. de meest verkochte. Nu kun je een 7 gewoon niet meer onderscheiden van het vorige model.

Mijn zoon rijdt met een A5 sportsback en de A7 is gewoon een copietje dat iets groter uitvalt. Dus ik twijfel heel erg en zal wachten tot de nieuwe A6 er is.

In ieder geval heb ik toch de prachtigste Audi in huis zijnde een Audi 100 Coupe S van 1974 maar die komt maar heel uitzonderlijk buiten en zeker niet als het regent want de wagen staat in showroom staat.

Pieter Aertgeerts 20:19
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Schitterend Auto Freak, met je Audi 100 coupe S. Je hebt absoluut gelijk, het concept was gewaagder en knapper, desalniettemin vind ik de A7 echt een knap stuk.

Anonieme gebruiker 23:50
afbeelding van Anonieme gebruiker

Hoe dom kunnen designers zijn. Ik zoek een vervanger voor mijn A6 en keek al lang uit naar deze A7. Echter, ik heb drie kinderen. Deze A7 heeft achteraan maar plaats voor twee want er zijn maar twee gordels. Welke ezel maakt nu zo’n fantastische wagen, zo groot, zo’n grote koffer en plaatst maar twee zitplaatsen achteraan ?

Anonieme gebruiker 22:02
afbeelding van Anonieme gebruiker

die twee zitplaatsen zijn eigenlijk bedoeld voor 2 volwassenen dus er kunnen vast en zeker 3 kinderen achterin, maar of dat krap zit of niet kan ik je niet vertellen.

charlesvdw 22:27
afbeelding van charlesvdw

Ja, er is plaats voor 3 kids maar er zijn maar 2 gordels!

Mijn situatie is vergelijkbaar, heb A6 avant, 3de kind op komst en ben verliefd op A7 (de 3.0TDI quattro), maar die 2 achterste plaatsen gooien roet in het eten.

Ivo 23:21
afbeelding van Ivo

mooie auto, maar de concept was origineler en veel mooier.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws