Nissan vernieuwt de grootvader van het crossover-segment grondig en zet daarbij nieuwe maatstaven neer. De nieuwe Qashqai krijgt zijn wereldpremière hier bij ons in Brussel.
Het uiterlijk van de nieuwe Qashqai bouwt verder op het beproefde recept. Onder de volledig hertekende lijnen - waar we trouwens grote fan van zijn - zien we met een scheef oog nog de vertrouwde, gedurfdere, crossover van 2007. De nieuwe Qashqai mag er dan wel dynamischer uitzien met zijn V-neus, gedurfder is hij alvast niet.
Eerder testten wij de nieuwe Qashqai nog in al zijn motorisaties en uitvoeringen..
Ook door het interieur waaide een frisse wind die onder andere betere materiaalkeuzes met zich meebracht. Het lelijke (doch zachtere) plastiek is nog steeds aanwezig maar grote oppervlakken worden gelukkig gebroken door inleglijsten of door de ventilatiemonden. Tussen de tellers zien we een compleet nieuw 5" TFT scherm maar ook het 7" navigatiesysteem kreeg een update met de nieuwste versie van Nissan's Connect.
Motorenpallet
Belangrijke nieuwigheid onder de motorkap is de 1.2 benzinemotor die we tegenwoordig ook al kunnen terugvinden in een handjevol Renaults. Deze staat naast de nieuwe 1.6 dCi en - omdat Nissan hem nog niet wil opgeven - de oude 1.5 dCi. Tot de komst van de 150 pk sterke 1.6 DIG-T volgende zomer staat de 1.6 dCi bovenaan het gamma met 130 pk. Deze heeft op papier slechts 4,4 liter per 100 km nodig in de manuele voorwielaangedreven uitvoering. Wil je echter het minste co2 uitstoten van al je vrienden, dan kan je best voor de oude 1.5 dCi (110 pk) gaan die nog maar 99 gram per kilometer de lucht in zwiert tegenover de 115 van de sterkere 1.6.
Prijzen
De goedkoopste Qashqai heb je voor € 20.990, dan ga je naar huis met een 1.2 DIG-T (115 pk) in de Visia uitvoering. Dieselen kan je vanaf de 1.5 dCi (110 pk) met € 23.190. Op dieselvlak raden we echter de nieuwere 1.6 dCi aan - vanaf € 26.890 - die met een beter rijgedrag en een extra 20 pk kop en nek boven de oudere 1.5 uitsteekt.
Eerder konden wij de nieuwe Qashqai al aan de tand voelen in de Spaanse hoofdstad Madrid, lees hier onze rij-impressie.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 8 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 9 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden