Live in Genève 2014: BMW 2 Reeks Active Tourer mét M-pack

Live in Genève 2014: BMW 2 Reeks Active Tourer mét M-pack

Het antwoord van BMW op de Mercedes B-Klasse komt er in de vorm van de 2 Reeks Active Tourer. Mensen op leeftijd worden op hun wenken bedient met zijn voorwielaandrijving, driecilinder-motoren en nogal vormloze styling.

Hoewel het initieel leek dat de even getallen in de BMW line-up garant stonden voor de knappe coupés, smijten ze die denkpiste met deze Active Tourer in een slag overboord. Deze MPV is BMW's poging om klanten af te snoepen van Mercedes die nu de markt van 'uptown bejaardenwagen' voor zichzelf heeft in de vorm van de B-Klasse.

Al moeten we het merk uit München één ding geven, de Active Tourer is allesbehalve lelijk. Ja hij is wat bol, ja je kan er zo ongeveer elke badge uit Zuid-Korea opplakken, maar in totaliteit is er als wagen niets mis met deze MPV. Alleen is hij misschien net iets te on-BMW. Zelfs onderhuids...

Live in Genève 2014: BMW 2 Reeks Active Tourer mét M-pack

De Duitsers kozen er namelijk voor om de Active Tourer niet op het platform van de 2 Reeks Coupé/ Cabrio te bouwen, wel op dat van de nieuwe Mini. Het resultaat? De eerste voorwielaangedreven BMW in de geschiedenis is geboren. Troostprijs is wel dat Mini's van oudsher heerlijk de bocht omhoeken. Hopelijk erft deze Active Tourer iets van dat Mini-DNA.

Live in Genève 2014: BMW 2 Reeks Active Tourer mét M-pack

De BMW 2-serie Active Tourer is 4,34 meter lang, 1,80 meter breed en 1,56 meter hoog. De bagageruimte bedraagt 468 liter, met neergeklapte achterbank wordt dat 1.510 liter. Onder de motorkap vinden we als basismotor een 1.5 driecilinder met turbo als 218i, die je ook kent van de nieuwe Mini Cooper. Ook bij BMW heeft deze motor 136 pk, hij verbruikt hier 4,9 l/100 km en heeft een uitstoot van 115 g/km. Van bij de introductie is er ook de 225i, die krijgt een 2.0 turbobenzine met 231 pk en heeft een verbruik van 6 l/100 km (139 g/km CO2). Met deze motor haal je een topsnelheid van 235 km/u en rijd je in 6,8 seconden van 0 naar 100 km/u, niet slecht voor een monovolume. Dieselaars komen ook aan hun trekken met de 218d (2.0l, 150 pk en 330 Nm, 4,1 l/100 km en 109 g/km CO2).

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Tony Wouters 00:01
afbeelding van Tony Wouters

Zal zeker goed verkopen .De tijd van achterwielaandrijving is voorbij. Wij maken ons nog altijd wijs dat achterwielaandrijving het van het is. Alle merken gaan op voorwielaandrijving over. Toen de Mini in 1959 uitkwam was het gedaan met al de klassieke sportwagens .

Adriaan 08:50
afbeelding van Adriaan

Ik rij met een achterwiel aangedreven auto, en ik kan u garanderen dat ik mezelf niets wijsmaak hoor. Voor mij is dat nog altijd het van het. Elke keer dat ik in een voorwiel aangedreven auto stap vloek ik toch weer. Zo saai. De enigste reden waarom zoveel fabricanten overstappen op voorwiel aangedreven auto's is omdat ze goedkoper te produceren zijn. En mensen willen altijd maar meer voor minder geld, en dan is het langs een kant een logische stap als verkoopscijfers altijd maar omhoog moeten gaan van de boekhouding. Maar het blijft toch mega zonde.

Tony Wouters 14:28
afbeelding van Tony Wouters

Ik heb momenteel een BMW 3 reeks en een Volvo s60 .
Als het sneeuwt weet ik wel welke auto ik verkies. Toegegeven een achterwiel aangedreven auto stuurt aangenamer. Maar dan ben ik ook uitgepraat. Wat men het speelse karakter noemt vind ik gewoon een slechte wegligging.

Frank 21:52
afbeelding van Frank

RWD blijft gewoonweg super. Ik controleer veel liever een gebalanceerd overstuur dan een ondersturende wagen ... Slechte wegligging, speelse karakter? Learn to drive dude ;)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws