Live in Genève 2014: Skoda Octavia Scout VS Citroën C5 CrossTourer

Citroen-C5-CrossTourer-VS-Skoda-Octavia-Scout

Zowel Peugeot als Skoda hebben een stationwagen op hoge pootjes bij op het salon van Genève. Franse eigenzinnigheid versus Duits/ Tsjechische techniek. Beiden een mooi alternatief voor de veel duurdere Audi A4 Allroad en de saaie Passat Alltrack.

Skoda voor de avontuurlijke vader

In de éne hoek hebben we de Octavia Scout. Skoda zette hem 33 mm hoger en gaf hem zwarte kunststoffen onderdelen rondom. Die zorgen niet alleen voor extra bescherming, ze laten hem er ook een stuk ruiger uitzien. Optioneel kan je hem uitrusten met vierwielaandrijving (haldex5) waardoor hij toch nog iets van zijn offroad-aspiraties waarmaakt.

Skoda-Octavia-Scout

Motorisch is er keuze uit twee diesels en één benzine. Première voor Skoda is de 2.0 TDI met 184 pk vanuit de Golf GTD. Die doet het sprintje naar honderd in 7,8 seconden en tekent een dorst van 5,4 liter op. Mag het wat minder zijn? Dan vind je je gading bij de 2.0 TDI met 150 pk (een motor die je wederom in de Golf vindt). Benzinerijders krijgen een 1.8 viercilinder met 180 pk met een normverbruik van 7,1 l/100km. Dankzij het design van de bumpers zijn de aan- en afloophoeken groot genoeg om lichtjes ruw terrein meester te kunnen.

Fransoos voor de bergwegen

In de andere hoek vinden we de C5 CrossTourer. Die doet lekker apart door niet voor opzichtige plastieken bumpers te gaan. Nee, bij de Fransen draait het allemaal rond de Hydractive III-ophanging, die ongezien comfort moet bieden. Citroën krikte de C5 15 millimeter naar boven voor deze CrossTourer-uitvoering. Vanaf 70 km/u zakt-ie trouwens terug een stuk lager om de aerodynamica te verbeteren.

Citroën C5 Crosstourer

Toch heeft de avontuurlijke Fransoos nog wat trucjes in zijn rugzak zitten. Bij extreem lage snelheden (lees: tot 40 km/u) kan je de rijhoogte doen stijgen met 4 centimeter. Tot 10 km/u is dat zelfs 6 centimeter. De ophanging van de CrossTourer is beschikbaar in combinatie met alle motorisaties behalve de HDi 115 BVM en e-HDi 115 Airdream BMP6.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws