
Je kan smalend zeggen dat de derde generatie van de TT lijkt op een facelift. Enerzijds terecht, maar de grootste wijziging zit dan ook onderhuids.
'Eerder evolutie dan revolutie', het is een uitdrukking die bijna op het niveau komt van 'dezer dagen' in de journalistiek. Toch omschrijft het perfect de nieuwe generatie TT die je dezer dagen kan bezichtigen op het autosalon van Genève.
Uiterlijk valt Audi's nieuwe coupé vooral op door de grille die nog een maatje is gegroeid, scherper oogt en de vier ringen verliest. Die plakken ze tegenwoordig liever op de motorkap. Bumperpartijen werden iets anders uitgesneden, maar buiten de nieuwe knik in de zijramen is dit - qua uiterlijk - gewoonweg dezelfde wagen. Teleurstellend? Misschien wel. Maar Audi hanteert dan ook al jaar en dag de leuze: 'never change a winning team'.

Binnenin zien we echter een grotere stap voorwaarts. Zo zien we het eerder voorgestelde compleet digitale dashboard (waardoor er geen nood meer is aan een scherm in de middenconsole) en verdwijnt de, euhm, handmatige handrem voor een elektronisch exemplaar. Exit handrembochtjes dus, maar in de plaats krijg je een veel cleaner interieur.

Waar het echt toe doet is onderhuids. De TT staat namelijk voor het eerst op het MQB-platform. Een platform dat al bewezen heeft dat het overweg kan met meer performante wagens en zorgt voor een stevig rijgevoel. We denken dan aan de Audi S3, Volkswagen Golf GTI en de Skoda Octavia RS. Onder de TT zou het dus garant moeten staan voor heerlijk hoekplezier. Al hopen we dat het overweg kan met de hoge poweroutput van pakweg de TT RS.

Al is het nog eventjes wachten voor we de über-TT in de showroom kunnen verwachten.
Recente reacties
Open deur: Volgende Hyundai i10 volledig elektrisch in 2024
hoera het klimaat en bijgevolg de wereld is gered lijkt het wel
Door suskewiet 1 dag geleden
Cupra Leon nu ook met 150 pk en 190 pk... wacht wat?! (2022)
Ze doen weer net hetzelfde met Cupra als eind de nillies met de FR en Cupra modellen. Toen begonnen...
Door Bjorn Willaert 1 dag geleden
Familiefun: vijf sportieve breaks voor minder dan 50.000 euro
Niet vergeten dat er bij de 2.3 van de Ford wel een serieuze inschrijvingstaks en jaarlijkse...
Door Mattie 2 dagen geleden
Smarlinette is smart met euhm... Alpine-schulp
Ziet er wel erg goed uit Beter dan de Roadster Wel even laten chippen bij Van Lunteren dan...
Door Shiva 2 dagen geleden