Live in Genève 2014: Jeep Renegade gelooft zijn ogen niet

Jeep-Renegade

Als er iemand op het salon enthousiast is met al het lekkers dat er te spotten valt, dan is het wel de Renegade van Jeep. Deze nieuwe kleine SUV - type Opel Mokka - trekt grote ogen.

Wij fronsen de wenkbrauwen, de Renegade trekt grote ogen. Want hoewel het front van deze baby-Jeep de iconische ronde koplampen en grille erft, staat het té haaks op de rest van het ontwerp. Neem je de big dady, de nieuwe Grand Cherokee, in het achterhoofd, dan kunnen we niet anders stellen dan dat dit kleintje gewoonweg te guitig is ontworpen. Jeep had de kans om een stoere rekel neer te zetten in het segment gevuld met de Opel Mokka, Chevrolet Trax en Peugeot 2008. In de plaats krijgen we inspiratieloos design dat ver van het iconische merk vaart.

Jeep-Renegade

Uitneembaar dak

Al zijn er ook goede dingen te vertellen over de Renegade. Zo voelt hij ruim aan, zeer ruim en zijn de gebruikte materialen zeer kwalitatief naar Amerikaanse normen. Optioneel kan je het dak krijgen met twee verwijderbare stukken. Daardoor kunnen zelfs de achterste passagiers genieten van de frisse berglucht. Waar je dan met die twee stukken dak moet blijven, daar hebben we het gissen naar.

Jeep-Renegade

Negentrapsautomaat

De Renegade zal gebouwd worden in Italië (waar binnenkort ook zijn broertje, de Fiat 500X van de band rolt). Paradepaartje van dienst is de Active Drive. Een functie die een differentieel elektronisch simuleert via de esp door de krachten te verdelen tussen linker- en rechterwiel. Standaard trekt het kleintje zich door het stof op de voorwielen, optioneel is er vierwielaandrijving beschikbaar. Leuk; de topversies krijgen een negentrapsautomaat. Ongezien in het segment.

Jeep-Renegade

Motorisch is er keuze uit twee diesels en en een benzine. Dieselaars gaan voor de 1.6 Mjet met 120 pk of de 2.0 Mjet met 140/ 170 pk, benzinerijders doen beroep op een 1.4 met 140/ 170 pk.

Jeep-Renegade

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
BePa 11:29
afbeelding van BePa

De koplampen waren misschien beter 'squarcles' à la Panda geweest om bij het geheel te passen :-).
Het ontwerp oogt misschien niet zo Jeep-iconisch, maar de vormen - rechte lijnen gecombineerd met hoeken van 120 en 160° passen wel goed bij de iconische Jeep-wielkasten. Ik vind het toch wel een geslaagd geheel.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws