Live in Brussel 2015: Audi A1 & S1 facelift

audi-a1-autosalon-brussel-2015-foto-100

Geen betere locatie dan de Heizel om de facelift van de A1 voor te stellen, want op een steenworp hiervandaan worden ze in elkaar gevezen. O ja, die facelift? Die moet je vooral onder de kap zoeken.

Zoals het een facelift betaamt krijgt de A1 een frissere snoet dankzij nieuwe koplampen. En eigenlijk is dat ongeveer alles, want zelfs bij Audi maken ze geen gewag van nieuwe elementen. Nu ja, als je de nieuwe kleurtjes en pakketten even links laat liggen. Toch zou hij zo'n twee centimeter gegroeid zijn, dus ergens moet er wel een extra plooilijntje zitten.

Binnenin blijft het ook grotendeels bij het oude. Al krijg je voortaan enkele chromen strips meer. Digitaal kan je net zoals de Q7 bijbetalen om je A1 om te bouwen tot een WiFi hotspot.

Met driecilinder

Audi pakt met de facelift vooral uit met de nieuwe motoren. Na het verdwijnen van de A2 exact tien jaar geleden maakt er terug een driecilinder zijn opwachting in een Audi. Twee zelfs, want zowel dieselaars als benzinerijders kunnen genieten van het oneven aantal cilinders. De keuze valt te maken uit de 1.4 TDI Ultra met 90 pk (normverbruik van 3,4 l/100 km en Co2-uitstoot van 89 gram) en uit de 1.0 TFSI met 95 pk (normverbruik van 4,3 l/100 km en CO2-uitstoot van 99 gram).

De vertrouwde viercilinders vind je ook nog steeds terug onder de kap maar werden kritisch herbekeken om een beter verbruik op te kunnen tekenen. Die variëren van 125 pk tot 192 pk. De S tronic-automaat is beschikbaar op alle motorisaties en standaard op de - strafste van het groepje - 1.8 TFSI. Ook noemenswaardig is de elektrische stuurbekrachtiging. Die is gloednieuw en moet een betere feedback geven tijdens het rijden op hoge snelheden.

S1 'facelift'

De S1 heeft eigenlijk bitter weinig aan de facelift. Logisch ook, want de kleine raket is nog maar pas vorig jaar voorgesteld. Het recept bestaat dus nog steeds uit een van de Volkswagen Golf GTI geleende 2.0 TFSI die 231 pk via een handbak naar de Quattro-vierwielaandrijving stuurt. Ideaal voor alle achttienjarigen...

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws