Herboren Artega mikt met elektronen op automarkt

artega-scala-02

Duitse automerken die hier in Frankfurt hun terugkomst aankondigen. Niet alleen Borgward doet dat, ook het kleine Artega staat hier weer met een eigen wagen: de Scalo.

In 2012 schreven we dat Artega op haar website bekendmaakte insolventie te hebben aangevraagd. Het bevond zich alweer in financiële moeilijkheden. Twee jaar voordien was het in hetzelfde bedje ziek. Toen kwam er een Mexicaanse investeringsmaatschappij op de proppen met de belofte voldoende te investeren om de productie van de Artge GT aan te houden en te investeren in een nieuwe elektrische variant.

Maar zo ver kwam het niet dus. Twee jaar in Mexicaanse handen en opnieuw failliet, gesprekken met potentiële Chinese investeerders sprongen af en uiteindelijk was het de initiële oprichter van Artega die het merk terug opkocht. Vandaag is hij, samen met zijn team aanwezig in Frankfurt voor de voorstelling van hun merk en eerste nieuwe - elektrische - model: de Artega Scalo. Een thuismatch.

artega scala

Dat die wagen meteen elektrisch is, is geen toeval. De oprichter en huidig CEO Klaus Dieter Frers heeft ook het bedrijf Voltabox in handen, producent van elektrische motoren en componenten. Een derde bedrijf is zijn bezit produceert elektronica en componenten voor de cabine. Een mini consortium dus waardoor veel zelf kan gedaan worden.

Visueel zijn de gelijkenissen met de nog door ons gereden Artega GT best groot. Niet toevallig, zegt hoofd van Mechanical Design Jochen Stichling ons. Het chassis en de designlijn zijn quasi identiek gebleven aan de Artega GT. "Er zijn kleine nuances aangelegd omwille van de twee elektrische motoren achteraan. Zo ligt het gewicht nu voor 60% achteraan."

artega scala

De Artega Scalo, de naam verwijst naar een top paard in de racerij, is met twee elektrische motoren goed voor 150 kW. Dat vermogen, samen met 750 Nm aan koppel, zorgt voor een sprint naar 100 km/u in amper 3,6 seconden. De elektrische batterij, eveneens van zusterbedrijf Voltabox, brengt de Scalo maximaal 400 kilometer ver.

artega scala

Wie interesse heeft is er allicht aan voor de moeite. Met een vraagprijs van 170.000 euro is hij sowieso al niet voor Jan Modaal. Maar de beperking in productie tot amper twaalf stuks, maar het haast onmogelijk er eentje op uw oprit te zetten. Of de Artega Scalo na potentieel succes in massaproductie gaat wou Jochen Stichling ons niet kwijt.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws