Seat Ibiza Cupra facelift zegt awoert tegen downsizing (Salon Brussel 2016)

seat-ibiza-cupra-salon-brussel_02

Je zou er zo voorbij lopen op de Seat-stand, maar deze Ibiza Cupra facelift toont dat Seat - na de Leon Cupra - het licht heeft gezien. Weg met onnodige technologie, tijd voor een grote(re) motor en een fijne handbak.

Eigenlijk het Spaans broertje van de Polo GTI, deze Ibiza Cupra. Dus als die Duitser met de facelift zijn 1.4 benzine met turbo- en supercharger buiten zwiert voor een 1.8, dan moet de Spanjaard volgen. Niet dat we daar rouwig om zijn, want die 1.4 had namelijk een olie-verslaving en ging geregeld kaduuk. Daarnaast, groter is toch altijd beter, niet?

Dat groter uit zich alvast in de cijfers, want voordien beschikte je over 180 pk en 250 Nm, nu doe je het met 192 pk en 320 Nm. Zeker in koppelwaardes een serieuze stijging. Waardoor je voortaan in 6,7 naar de honderd sprint en doorpompt tot 235 km/u. Niets negatief aan die motor? Wel, groter is natuurlijk ook wat dorstiger, dus voortaan ligt het normverbruik op 6,2 l/100 km en de CO2-uitstoot op 145 g/km (voordien 5,9 l/100 km). Al zal je dat in realiteit amper voelen.

Ontvang hier de officiële digitale brochure van deze Seat

 

seat-ibiza-cupra-salon-brussel

Rij-simpel

Uiterlijk zal je trouwens buiten wat hertekend lichtsignatuur geen veranderingen vinden. Binnenin huist het infotainmentsysteem voortaan in, in plaats van op, het dashboard. Ook nieuw in het interieur is een handbak. Inderdaad, je moet niet meer verplicht met de DSG-automaat rondtoeren in de Ibiza Cupra.

Prijzig, zo'n Ibiza Cupra? Wel vanaf 21.705 euro staat er zo'n Cupra op de oprit, al krijg je op het salon alvast 2.000 euro korting.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws