BMW M4 GTS drinkt water, vreet concurrenten (Autosalon Brussel 2016)

bmw-m4-gts-autosalon-brussel-2016_3_van_15

BMW neemt niet enkel de M2 mee naar het autosalon van Brussel, ook de M4 GTS tekent present. Die valt op door zijn knaloranje accenten, maar is pas echt uniek door zijn waterinjectie. Inderdaad, een 500 pk sterke M4 die water drinkt.

700 stuks zullen er maar van gebouwd worden, maar BMW België sloeg er toch in om er ééntje naar het autosalon van Brussel te halen. Want was zijn voorvader, de M3 GTS, nog een extra bespoilerde knaloranje M3 met wat extra pit, dan gaat BMW met deze M4 GTS toch net iets verder.

Zo pakt de GTS uit met enkele primeurs. De meest unieke is daarbij de 3-liter zes-in-lijn die voortaan water geïnjecteerd krijgt. Daardoor vindt er in de motor een koudere ontbranding plaats waardoor het vermogen van 431 pk en 550 Nm opgetrokken wordt naar 500 pk en 600 Nm koppel. Niet dat ze daar stoppen bij BMW, want die andere primeur zijn de OLED-achterlichten.

bmw-m4-gts-autosalon-brussel-2016

Verder valt natuurlijk meteen de bodykit op met oranje accenten, de al even oranje rolkooi in het interieur en de kuipstoelen.

Dit, of de BMW M2?

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Techno Patat 15:02
afbeelding van Techno Patat

Heerlijk machien! Zalig van BMW ook dat ze het lef hebben om met waterinjectie te beginnen, en gewoon heerlijk over the top! en verdikke snel, waar de M3 gts een tandje sneller was dan de oude M3 csl is deze deftig sneller zeg :-)!!!!

Sracerr 07:54
afbeelding van Sracerr

Waterinjectie is niet zo uniek maar komt o.a. uit de Groep B rally jaren 80 en later ook in de Delta Integrale productie toegepast. Mooie coupe van BMW, behalve de gruwelijke achtervleugel en skirts , sorry

Dave 13:08
afbeelding van Dave

Beste,
De lancia delta integrale had geen waterinjectie in een productiemodel. Bij de eerste productiemodellen van de EVO had deze twee "ruitenwissersproeiers" (nozzles) die de intercooler afkoelden. Er was een waterzak in de koffer aanwezig en de sproeiers werkten automatisch bij een bepaalde turbodruk. Ook de Lancer EVO 6 beschikte over zo'n systeem met een knopje op de middenconsole die je bv. op een warme dag kon bedienen... Bij mijn weten zijn er geen productiemodellen die over waterinjectie beschikken. Om achteraf in te bouwen maakt de firma aquamist al een zeer lange periode setjes. Over de Group B wagens ga ik mij niet uitspreken maar ik denk dat dit eerder het systeem zal zijn van de productie lancia delta....
Mvg,

Techno Patat 14:12
afbeelding van Techno Patat

Awel ik dacht het ook! Harry metcafé zei dat eens in 1 van zijn Evo Diary's over zijn Delta Evo II dat de intercooler watergekoeld werd door er water op te spuiten. Maar het kon zijn dat ik me dat detail verkeerd herinnerde :-)! Dus durfde ik geen vinger wijzen ;-)!

Sven 14:38
afbeelding van Sven

De SAAB 99 Turbo maakte gebruik van één of andere vorm van waterinjectie, met wat extra pk's als resultaat.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws