Het Zuid-Koreaanse broederschap Kia en Hyundai is klaar met haar nieuwe hybridetechnologie. De éne verpakt dat in een hatchback, de andere in een compacte crossover. Ioniq versus Niro, broederlijk naast elkaar op het salon van Genève welke heeft jouw voorkeur?
De Zuid-Koreanen zitten niet stil, dat bleek de voorbije jaren zowel uit de rijdynamiek als het design van nieuwe Kia's en Hyundai's. Vanaf dit jaar rollen ze ook hun aandrijfplannen uit voor de toekomst. Met hybrides, plug-inhybrides en puur elektrische modellen tot gevolg. De Ioniq en Niro zijn daar de eerste creaties van. En hoewel die eerste al beschikt over de drie motoristaties, begint het bij Kia met de hybride.
Daardoor beschikken beide modellen over een 1.6-liter benzine gekoppeld aan een lithium-ion polymer batterijpakket met elektromotor. Goed voor 141 pk en 264 Nm. Die kracht wordt naar de voorwielen gestuurd via een 6-traps automaat met dubbele koppeling.
Uiterlijk spreken de verschillen voor zich. De éne gaat wat de Prius achterna (Ioniq), de andere zoekt het hogerop de pootjes om crossover-cliënteel te verleiden. Hamvraag blijft natuurlijk welke van de twee het grootste succes op z'n conto kan schrijven.
Niro of Ioniq, welke heeft jouw voorkeur?
Fotogalerij van de Kia Niro hier.
Fotogalerij van de Hyundai Ioniq hier.
Recente reacties
Meer laadpalen en betalen met bankkaart: zo gaat de EU elektrisch rijden stimuleren
Je moet toch helemaal niet hard zoeken naar snelladers waar je kan betalen met bankkaart? Buiten...
Door this 1 dag geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Ga jij deze auto dan nog kopen? Want in België ga je deze denk ik bijna niet zien rondrijden....
Door this 1 dag geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Oef!! Eindelijk goed nieuws! Model begint te beteren qua aërodynamica en esthetiek en geen full...
Door Emmy Moens 1 dag geleden
Vraag: durf jij nog een dieselwagen kopen?
Idd makker. Toch 1 iemand die het systeem doorheeft. Lees de regering.
Door Jurgen 2 dagen geleden