McLaren 570GT is cruiser geschoeid op onze leest [Genève 2016]

live-in-geneve-2016-mclaren-570gt-autofans-foto-1006

Op de stand van McLaren ontwaar je ongeveer het gehele gamma van het merk, van 540C tot P1. Tussen die cijfer- en mengelmoes vind je voortaan ook de 570GT. En hoewel die het wederom wat moeilijker maakt om de line-up van buiten te leren is het misschien wel de meest belangrijke om te kennen.

Kan je Audi zien als de gaatjesvuller van alle segmenten, dan moet je eigenlijk McLaren bekijken als de gaatjesvuller van het sportwagensegment. Hoe we daar bij komen? Wel, hoewel de meesten denken dat het Britse merk een modelletje of drie heeft is niets minder waar. Bij deze in één adem: De 570S, 570GT, 540C, 675LT Spider, 675LT, 650S Spider, 650S Coupe, 650S CAN-AM Spider, P1 GTR en P1. Kenners van de line-up (respect daarvoor trouwens) merken daarbij op dat er voortaan een 570GT staat in de op het eerste gezicht wiskundige berekening. Die doet het - zoals zijn GT-achtervoegsel insinueert - wat rustiger aan. Op alle juiste manieren.

2016-mclaren-570gt

Zo is 'ie eigenlijk gebaseerd op de 570S, McLarens instapmodel met nog steeds hallucinante prestaties, maar krijgt 'ie een extra topping van gebruiksgemak over zich heen. Wat daarbij meteen opvalt is het Touring Deck, een koffer die bovenop de motorbaai wordt geplaatst (waardoor ook de lijn van het achtersteven anders loopt) en zorgt voor 220 liter extra ruimte. Als een zijnotitie krijgt de 570GT ook een vergrote spoiler achterop omdat de koffer zijn invloed had op de downforce. Idem voor de sleuven opzij die dan weer iets fijner werden getrokken.

Naar de sterren turen

Al stoppen de aanpassingen niet bij die glazen klep achterop. De ophanging werd zachter getrokken en het uitlaatgeluid wordt meer gedempt in het interieur. Dat interieur krijgt trouwens een extra zweem van licht over zich heen. Niet via allerhande ledjes, wel door het panoramisch dak, wederom een aanpassing dat het GT-gehalte van deze 570GT verhoogt.

2016-mclaren-570gt

Of hij door al die anti-sportwagen aanpassingen zoals een kofferruimte en panoramisch dak een doetje is geworden? Verre van. Want stuwkracht van dienst is de 3.8 TwinTurbo V8 met 570 pk en 600 Nm. Waardoor je gepakt en gezakt naar het zuiden van Frankrijk kan sjeezen aan 328 km/u en je van een aires kan weg vlammen naar de 100 km/u in 3,4 seconden. Al zal de Gendarmerie daar niet mee kunnen lachen natuurlijk...

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws