De betaalbare scheurijzers, veilige rakkers en top 5 die je moet gezien hebben op het autosalon van Brussel passeerden al de revue. Nu gaan we op zoek naar dé 10 SUV's van het salon! Turen jullie mee?
De opmars van de SUV is al enkel jaren aan de gang op het autosalon. In 2018 kon je er evenwel niet meer naast kijken. Ooit verbannen tot een duister hoekje van de stand nemen de hoogpotige rakkers van automerken nu steeds de spotlight in.
Opvallende modellen, gevestigde waarden en prijskrakers in hun klasse. Wij gingen op zoek naar de 10 meest belangrijke (vaak nieuwe) SUV's die je kan tegenkomen op het autosalon van Brussel 2018.
Volvo XC 40
De kleinste der XC's moet de jonge generatie richting het Zweedse merk trekken. Gemaakt in Gent, veilig als een tank en visueel fraai. Nu nog een 'jongeren-vriendelijk' prijskaartje. Want door het ontbreken van een absoluut instapmodel moet je minimaal 37.100 euro veil hebben voor deze XC40. Dan maar als eerste leasingwagen?
Mazda CX-5
We hebben bij Autofans een boontje voor de CX-5. De KODO-designfilosofie scoort op alle modellen enorm veel punten en de CX-5 is daar geen uitzondering op. Tel daar nog de goede wegligging, strak interieur en schappelijke prijzen bij op en je kan gerust stellen dat de CX-5 een premium-alternatief is voor gevestigde waarden. Daarnaast geeft Mazda je al een CX-5 mee voor 24.990 euro.
Jaguar E-Pace
Na het succes van de F-Pace poogt Jaguar dat verhaal nog eens over te doen in het segment daaronder, met deze E-Pace. Als rechtstreekse salonrivaal van de Volvo XC40 zeg maar. Onderhuids een broertje van de Range Rover Evoque. Het vel zelf is typisch Jaguar. Niet te verwarren trouwens met de I-Pace, de elektrische SUV van Jaguar. Vanaf 36.050 euro op je oprit te parkeren.
Opel Grandland X
De Opel Grandland X is het grootste model van de X-familie bij Opel. Het technisch broertje van de Peugeot 5008 waardoor binnenruimte rijkelijk is. Daarnaast krijg je een premiumgevoel voor geen premiumgeld. Waardoor de Grandland X zeker een plaatjes in deze lijst verdient. 25.600 euro moet je minimaal veil hebben voor deze Grandland.
BMW X2
De nieuwste telg in de X-familie, deze X2. Eentje die zich, net zoals de laatste nieuweling van andere merken, visueel sterk probeert te onderscheiden van de rest van zijn familie. Als een soort van puberrebel. Geen vrees echter, de X2 laat zich bouwen op de fundamenten van de X1. Waardoor de hanenkam kan schermen met een gedegen rijgedrag. 32.100 euro moet je bij BMW neerleggen om een rebel te zijn.
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Een powerhouse van jewelste op hoge poten? Die kom je tegen bij Alfa Romeo. Ze hebben op hun stand namelijk de gloednieuwe Stelvio Quadrifoglio met 510 pk en de titel “snelste SUV op de groene hel” staan. Natuurlijk kost een titel geld en dat rekent Alfa je door. 91.000 euro zal je toch wel moeten achterlaten.
Dacia Duster
De prijsbreker van het autosalon? Dat mag je wel zeggen! Want vanaf 11.990 euro kan je reeds een nieuwe generatie Dacia Duster op je oprit toveren. Natuurlijk kan deze prijs ook worden aangedikt met het aantikken van de opties. Al blijft de Duster altijd onder de magische grens van 20.000 euro. Op en top Dacia dus.
DS 7 Crossback
De schone lei van DS, deze 7 Crossback. Letterlijk en figuurlijk. Want met deze SUV kan het merk eindelijk haar eigen verhaal beginnen schrijven in plaats van verder te breien aan dat van Citroën. Daarnaast staat hij er ook, in your face zelfs. Technologisch een Peugeot 5008/ Opel Grandland X/ Citroën C5 Aircross, maar dan met een grob meer luxe. Met 31.940 euro prijst 'ie zich evenwel vrij betaalbaar in de markt. Dit kan wel eens iets worden...
Porsche Cayenne
Je zou het bijna niet geloven maar Porsche bouwt al 1/5de van haar leven een SUV. Daar kan je deze Cayenne voor danken. Tegenwoordig aan z'n derde generatie met 558 pk in Turbo-trim. De eerste Porsche ooit had trouwens 40 pk. Tijden veranderen, dat is zeker. Met een prijs van 142.876 euro begrijp je trouwens in welk segment deze rakker speelt. Al is er ook een instap-Cayenne voor 77.778 euro. Koopje, toch?
Hyunai Kona
Eerder een crossover dan SUV, deze Kona? Nou, je kan 'm krijgen met vierwielaandrijving waardoor Hyundai er de term SUV op mag plakken. Dat is trouwens niet het enige dat Hyundai kleeft, want deze Kona loopt bijna over van zwierige designdetails die voortkomen uit de bumperschilden. 17.899 euro vraagt Hyundai voor deze guitige B-segmenter.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 21 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden