DAF 66 1300 Marathon Coupé zouden we zo in z'n achteruit willen zetten (ACCE 2019)

daf 66 marathon acce 01

Even snel voor- als achteruit, daardoor werden automodellen van DAF onsterfelijk. Heel spannend waren ze echter nooit. Al is deze 66 1300 Marathon de uitzondering op de regel.

De DAF 55 en 66, auto's voor Nederlanders (en Belgen) die de automobiel vooral zagen als objecten om van punt A naar B te rijden. Wagens die werden gekocht door een volk dat geen moer gaf om imago of uiterlijk vertoon. En toch, toch waren er ook enkele hippe DAFjes die van de ban rolden in het zuiden van Nederland. Deze 66 1300 Marathon is daar misschien het beste voorbeeld van.

Gosselin Classic Car Storage

Londen-Syndey = Marathon

Velen weten namelijk niet dat het Nederlandse DAF een relatief succesvolle racecarrière in haar geschiedenisboeken heeft staan. Nee, dan hebben we het niet over die "achteruitraces" waarmee DAFjes jaren populariteit oogsten, wel over deelnames in de Formule 3 en het rallykampioenschap. Eind jaren 60 reden twee DAFjes 55 daarenboven de Londen-Sydney marathon. Een overwinning die als basis diende voor de Marathon-modellen van DAF.

daf 66 marathon acce 01

Die Marathon-versies kan je zien als de sportiefste varianten van de 55 en 66. In deze 66 kreeg de Marathon een 1.3 benzine van Renault met 57 pk, een De Dion-achteras (die nu nog wordt gebruikt in de Renault Twingo) maakte de 66 een stuk stabieler op de baan. De Variomatic-automaat, die tekende natuurlijk ook present.

CRD
daf 66 marathon acce 01

Al stopte DAF daar de upgrades niet voor haar Marathon-versies. Want ook binnenin moest je je speciaal voelen. Met dank aan een middenconsole rond de pook én de eigenaardige "nonnenkapstoelen". Die naam kregen de unieke stoelen namelijk die er inderdaad uit zien als een nonnenkapje. Geef toe, stiekem vind je deze DAF plots al een stuk cooler.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Ad van Geel 15:26
afbeelding van Ad van Geel

Wat een kul-artikel. De DAF's zijn altijd zwaar onderschatte auto's geweest. Meestal beoordeeld door mensen die er nog nooit in hebben gereden. Meer dan 1200 rally/race en rally-cross overwinningen. Toegegeven dat het koperpubliek was niet altijd even flitsend was maar wel beoordeeld door onkundige buitenstaanders.

Ad van den Goorbergh 23:09
afbeelding van Ad van den Goorbergh

DAF en zijn valze start. DAF had in zijn geheel niet failliet hoeven gegaan als de PR staf wat slimmer was geweest op het unieke cvt systeem de variomatic. Bijna iedere merk heeft nu een cvt in de aanbieding. Bijna ieder merk rijd dus met het pientere pookje van DAF rondt. Wat nu uitgerust is met een metalen duwband in plaats van een rubberen trek riem. De beste automaat die te verkrijgen is heeft Daf. Natuur in het een uniek systeem voor mensen die wat moeite hebben het schakelen onder de knie te krijgen maar je moet de nadruk daar nooit op toepassen. Het is een sportieve auto voor sportieve mensen met een unieke automaat de variomatic (cvt) continu variabele transmissie. Zo had deze auto gepresenteerd moeten worden. De Lexus van nu heeft ook een cvt zij het iets anders werkend maar het blijft een cvt. Een klein merk met unieke rijeigenschappen. Zo kan het ook.

Advan 21:15
afbeelding van Advan

Daf personenauto is nooit falliet gegaan maar verkocht aan volvo zweden

Dirkzz 23:19
afbeelding van Dirkzz

De beste transmissie heeft Honda bedoel je .

Honda is al jaren eigenaar van het variomatic patent.

Helaas hebben ze sinds de acquisitie van Dag er nog nooit iets mee gedaan behalve studie modellen

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws