Editie 2019 van de Internationale Automobilausstellung (IAA) in Frankfurt heeft zijn deuren gesloten. Totaal aantal bezoekers: 560.000. Dat is amper meer dan de meest recente ‘grote’ editie van het Autosalon in Brussel. In 2018 zakten meer dan 542.000 bezoekers af naar de Heizel.
Het lijstje met afwezigen op de afgelopen IAA was bijna even lang als het lijstje met merken die wél present tekenden: de volledige alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi, de voltallige FCA-groep, de PSA-groep – behalve Opel, want natuurlijk Duits – de Toyota-groep, Suzuki, Mazda, Tesla, Volvo, Aston Martin, Bentley, Rolls-Royce en Ferrari.
Derde minder
Daarmee is het salon van Frankfurt nu ook officieel in hetzelfde bedje ziek als het salon van Parijs, waar de IAA mee afwisselt. In 2018 stuurden ook daar heel wat merken hun kat in plaats van hun kar. De vorige editie van de IAA in Frankfurt, in 2017, was nog goed voor vlot 810.000 bezoekers. Editie 2019 trok dus een derde minder bezoekers.
Deze jaargang van het salon van Frankfurt kreeg heel wat protest van klimaatbetogers, maar dat is niet de enige reden voor de tegenvallende bezoekersaantallen. De voornaamste reden is het concept van het klassieke autosalon, dat steeds meer onder druk staat. Constructeurs willen immers niet meer te fors investeren in grote beurzen, waar ze de aandacht voor hun primeurs moeten delen met andere merken. In Frankfurt beraden ze zich intussen over de toekomst van de IAA.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 9 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden