Dit zijn de nieuwe (plug-in) hybrides op het Autosalon van Brussel (2020)

plug-inhybride hybride  autofans autosalon 2020

Hybridewagens waren ooit de vreemde eend in de autobijt. Maar de auto’s met elektrohulp worden steeds meer algemeen goed in autoland. Tijd om te zien welke nieuwe hybrides het autosalon van Brussel te bieden heeft. Met en zonder stekker!

Moeten we de automobielsector geloven, dan kunnen we niet rond elektrificatie de komende jaren. Al gaat het dan heus niet enkel over puur elektrische modellen. Nee, ook reguliere verbrandingsmotoren hebben nog een plaats in het autolandschap... mits elektrische ondersteuning. Hybrides heet dat in het vakjargon. Te verkrijgen met of zonder stekker. Welke nieuwe hybrides je tegen komt op het autosalon van Brussel? Tijd voor een overzicht!

Ford Kuga PHEV

Ford was lange tijd een afwezige op het elektrofeestje maar vanaf 2020 tekent de blauwe ovaal helemaal present. Met milde hybrides, hybrides, een elektrisch model en plug-invarianten. Deze Kuga PHEV is zo'n voorbeeldje daarvan.

Ford Kuga PHEV autofans autosalon 2020

De Kuga met stekker gebruikt een 2.5-liter benzinemotor die samen met een elektromotor 225 pk weet op te wekken. Desalniettemin komt deze ruime SUV toe met een CO2-uitstoot van amper 26 g/km.

Hyundai Kona Hybrid

De laatste jaren wist Hyundai in een sneltempo haar gamma te elektrificeren. Bewust, want dit jaar wil het Zuid-Koreaanse merk dat minstens 75% van haar gamma elektrohulp aan boord heeft.

Hyundai Kona Hybrid autofans autosalon 2020

Al wil Hyundai daarmee de keuze niet beperken voor haar klanten. Want elke chauffeur heeft baat bij een andere aandrijfvorm. Waardoor je deze Kona kan krijgen als diesel, benzine, full electric... en tegenwoordig ook als hybride.

Jeep Renegade PHEV

Jeep doet het op wereldvlak ontiegelijk goed. Maar met de strengere emissienormen in Europa dreigt het merk uit de boot te vallen. De Amerikanen springen er echter slim op in door Wrangler, Compass en Renegade uit te rusten met een plug-inaandrijving.

Jeep Renegade PHEV 4X4 autofans autosalon 2020

In het geval van deze Renegade PHEV werkt een 1.3 turbobenzine samen met een elektromotor. Goed voor een CO2-uitstoot onder de 50 g/km en een vermogen van wel 240 pk.

Kia Ceed SW PHEV

De markt van plug-inhybrides beperkt zich nog grotendeels tot grote SUV’s en peperdure zakenwagens. Kia wil daar eigenhandig iets aan veranderen met deze Ceed SportsWagon Plug-in Hybrid. Want voor zo’n 35.000 krijg je een fraaie, ruime stationwagen met een CO2-uitstoot van amper 29 g/km.

Kia Ceed SW PHEV autofans autosalon 2020

Daardoor is deze C-segmenter natuurlijk 100% aftrekbaar. Pakt Kia het goed aan, dan kan dit wel eens een verkoopkanon worden in de leasingwereld.

Subaru XV E-Boxer

De XV is een absolute bestseller voor Subaru in Europa. Waardoor het niet onlogisch is dat deze crossover Subaru’s nieuwste technologie onder de kap krijgt. Die technologie luistert naar E-Boxer. En koppelt een 2-liter boxermotor met 150 pk aan een elektromotor van 16 pk.

Subaru XV eBoxer autofans autosalon 2020

De XV wordt erdoor een hybride die het verbruik wat tempert en voor een extra schop kracht zorgt. En de vierwielaandrijving en rits veiligheidsnufjes, die blijven present. Dit is dé offroader onder de hybrides.

Skoda Superb IV PHEV

De Skoda Superb moet zowat dé leasingfavoriet van de Belg zijn. Betaalbaar, afgewerkt als een Duitser en riant bemeten. Nu geeft Skoda nog een extra reden, want de Superb is er voortaan ook als plug-in. 218 pk sterk met een accu van 13 kWh. Het wordt er bijna een Superb RS door.

Skoda Superb IV PHEV autofans autosalon 2020

Bijna. Want bij deze IV primeren natuurlijk de fiscale cijfers. De CO2-uitstoot die gaat uiteraard onder de 50 g/km en de elektrische range zou zo'n 50 kilometer moeten bedragen.

Peugeot 508 Sport Engineered

Het Franse Peugeot heeft zichzelf een missie vooropgesteld. Het wil namelijk de toekomst minder saai maken. Eén van de resultaten van die denkpiste is deze 508 Sport Engineered. Een 508 plug-in met 400 pk, een sprint naar de honderd van 4.3 seconden en een CO2-uitstoot van net 49 g/km.

peugeot 508 sport engineered autofans autosalon 2020

Een auto waar ons bloed meteen sneller van gaat stromen. Eén petieterig probleem echter; momenteel is het nog een concept. Al zou een productieversie op til staan.

Toyota Corolla Hybrid

Minder conceptueel is deze Corolla Hybrid. Want Toyota staat al decennia synoniem met hybridekracht. Waardoor de Japanners als geen andere de technologie onder de knie hebben. En de nieuwe Corolla Hybrid is daar het beste voorbeeld van.

Toyota Corolla HSD Hybrid autofans autosalon 2020

Want dit is een dijk van een auto met een absolute mussendorst voor een aanvaardbare 26.000 euro. Ooit keken we raar naar zo'n C-segmenter met hybrid-aandrijving, vandaag de dag is het relevanter dan ooit.

Volvo XC40 T5 Twin Engine

Tenslotte nog een stukje made in Belgium. Een plug-in made in Belgium. Want deze XC40 T5 Twin Engine rolt van de band in Gent.

Volvo XC40 T5 Twin Engine PHEV autofans autosalon 2020

Het systeemvermogen bedraagt 262 pk, de accu is 10.7 kWh groot. De CO2-uitstoot? die zakt natuurlijk onder de 50 g/km.

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
Carlos 09:26
afbeelding van Carlos

”De Kuga met stekker gebruikt een 2.5-liter benzinemotor die samen met een elektromotor 225 pk weet op te wekken.”
Nu nog een 2.5-liter? Of kleine typo en moet het 1.5 zijn? :-)

De Peugeot ziet er wel lekker uit.

Yvesw 09:32
afbeelding van Yvesw

Nope, daadwerkelijk een 2.5... Because 'Murica

Carlos 12:43
afbeelding van Carlos

Mijn God...

kris 11:07
afbeelding van kris

Inderdaad een 2.5, maar volgens het atkinsonprincipe. Een 2.5 zal soepeler draaien dan een 1.5 waardoor het verbruik dan lager komt te liggen. De 1.5 moet meer in toeren werken. En wanneer verbruiken de motoren het meest? Inderdaad in hogere toeren.

BACO 14:11
afbeelding van BACO

Plug in zou interessant bij veel thuis stekkeren en korte ritten, doe je meer afstand dan verbruiken die dingen meer dan zijn niet plug-in broer, door meergewicht van batterij en 'dubbele' motor. Maar ik vraag me af vanaf welke afstand de batterij op is en ze niet meer mee assisteert aan een min verbruik. Op zich interessante tussen-wagen naar volledig electrisch maar erg dure meerprijs tov niet plug in. Verwarrend

Edison 12:47
afbeelding van Edison

Helemaal akkoord. Plug-in is logisch op papier maar in realiteit zijn er volgens mij maar weinig gevallen waar dit effectief interessanter is dan ofwel benzine (voor wie weinig rijdt) of full-electric (voor wie zeer vaak korte afstanden doet).

andre123 10:21
afbeelding van andre123

inderdaad,bij renault staat de nieuwe e tech plug in hybride 10000 e duurder gekatalogeerd dan de vergelijkbare benzine.
of nagenoeg dezelfde prijs als de instapper zoe met koopbatterij,reken daarbij de hogere vaste en onderhoudskosten,de totaal onbetrouwbare politieke beslissingen,(tenzij je altijd electrisch zou rijden blijft er uitstoot)
toch iets om serieus over na denken wanneer je niet regelmatig meer dan 300km doet,want dat is dan nog het enige voordeel dat overblijft bij plug in.

Rik 06:38
afbeelding van Rik

Foei,
En Renault dan???

Uw reactie