Polestar gelooft in online verkoop voor minder stress

polestar spaces antwerp brussels

Eén op twee consumenten krijgt stress van onderhandelingsprocedures bij de aankoop van een auto. Dat blijkt uit een onderzoek dat Globescan uitvoerde in opdracht van Polestar, en daar wil die laatste iets aan gaan doen.

Ook al is er geen autosalon dit jaar, de 'verlengde saloncondities' lokken overal potentiële kopers naar de dealers van al dat blinkende metaal. Dat die koper heel wat keuzestress te wachten staat is hem wel duidelijk. EV of fossiele brandstof, rood of wit, met of zonder zetelverwarming?

Maar de kopers ervaren ook heel wat stress bij de prijsonderhandelingen met de dealer, zo blijkt uit onderzoek. 48 procent van de ondervraagden geeft aan dat ze dit als stresserend ervaren. Ook het voorkomen van oneerlijk behandeld te worden geeft de kopers stress, liefst 52 procent zegt hierbij stress te ondervinden.

Polestar spaces Antwerp Brussels

geen ev-voorkeur

Daar bovenop komt nog dat de verkopers de shift naar de elektrische wagens nog niet gemaakt hebben. Bij een ander onderzoek van Profacts werden 40 autoverdelers anoniem bezocht. Slechts 7 ervan raadden spontaan een EV aan, terwijl bij 24 dealers de keuze van de klant voor een elektrische auto niet werd ondersteund.

Polestar spaces Antwerp Brussels

Er blijken zelfs tegenargumenten aangehaald te worden om de aankoop van een EV te ontmoedigen. Daarbij worden soms stockmodellen aangeprezen, omdat de verkoper dan sneller van zijn voorraad af raakt. Het lijkt er dus op dat de shift naar elektrische voertuigen nog moet doordringen tot de verkopers van die wagens zelf.

online-verkoop als toekomst?

Bij Polestar geloven ze in een andere aanpak. Ze durven daar namelijk stellen dat een online verkoop een goed alternatief kan bieden voor de verkoop in de showroom. Bij Polestar zelf verloopt de verkoop daarom volledig online.

Wil dat zeggen dat je de wagen niet meer kan zien en bepotelen, of kan kiezen tussen verschillende lakkleuren? Nee hoor. Daarvoor voorziet Polestar de Polestar Spaces, in een aantal centrumsteden in ons land. Daar kan de koper terecht voor informatie en een eventuele testrit. Die zijn echter niet gericht op verkoop, zodat de consument zich niet onder druk gezet voelt.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Mathieu 12:34
afbeelding van Mathieu

Ik weet niet wat ik nu precies hiervan moet vinden.
1: ik ga liever een testrit doen bij mij in de omgeving omdat ik uiteraard de omgeving ken en weet hoe de huidige wagen in die omgeving rijdt. Je kan zelf ontspannender rijden omdat je de omgeving kent en zo kan je meer aandacht geven aan de wagen die je aan het testrijden bent. Als je naar de grote centrumsteden moet hiervoor dan sta je ofwel in de file, of het is zodanig druk dat je geen aandacht kan geven aan de wagen, enz...Vroeger reeds ik dagelijks in Gent, nu mijd ik deze stad als de pest. (voor alle duidelijkheid, ik moet er ook niet meer zijn, tenzij eens voor vrienden die er wonen)
2: ik vind dat je als koper al een stuk van het huiswerk zelf moet doen, zodanig dat de verkoper je geen auto aanpraat die uiteindelijk niet bij je past. Als je echt een EV wil, en je kan die betalen, dan moet je je geen benzine laten aansmeren omdat deze op stock staat. Ben je echt onzeker, neem iemand mee die er iets van kent.
3: Polestar mag zeggen wat ze willen, als ik de wagen zelf moet betalen als particulier, dan zal ik daar ook niet gaan shoppen.

Adriaan 17:35
afbeelding van Adriaan

Ik kan enkel mijn eigen ervaring beschrijven, maar de werkwijze van polestar valt al bij al nog mee hoor :)
Je boekt een testrit online, krijgt direct een tijdsslot dat meer dan ruim genoeg was voor mij om van Brussel naar Zemst te rijden, mijn vrouw ermee kennis te laten maken, en terug. De persoon in de "showroom" heeft enkel als functie om u te informeren, niet om te verkopen. En ik kan me best wel inbeelden dat voor sommigen deze aanpak wat minder stressvol is. Persoonlijk verkies ik ook om naar een traditionele garage te gaan, zo een plek waar je dan uw Polestar moet ophalen :p (want dat is nog steeds gewoon een volvo garage) maar niet iedereen is lid van autofans.be en doet zijn huiswerk op voorhand, mijn moeder bv is compleet clueless als ze op zoek gaat naar een nieuwe auto. "liefst een rode, en moet praktisch zijn"...

JL 22:51
afbeelding van JL

Beetje logisch dat verkopers van klassieke merken geen EV's aanraden.
Ten eerste lopen aardig wat merken nog achterop - hun verkopers zullen nog wel pushen richting verbrandingsmotor. Minder onderhoud aan een EV betekent ook minder business voor de garage. Niet elke garage is trouwens klaar voor onderhoud aan EV's (opleidingen; aparte werkplaats-plaats; extra diagnose-apparatuur...). En de opkomst van EV's verloopt ook gelijktijdig met de afbouw van het dealernetwerk. Dus wel aardig wat dealers zullen bestaand gamma willen verkopen en ook maar met lange tanden meewerken aan hun eigen ondergang.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws