
Lexus is al langer geëlektrificeerd, maar heeft nu een nieuw doel voor ogen. Tegen 2030 wil het merk namelijk CO2-neutraal zijn, en daarom moeten zijn auto’s zuiver elektrisch worden. Daarvoor geeft de gloednieuwe RZ 450e het startschot, terwijl de RX 450h+ een stekker toevoegt aan het gewoonlijke hybrideverhaal.
We zouden het bijna vergeten, maar Lexus gaf bijna 20 jaar geleden de aanzet voor een belangrijke stroming in de autosector. Zie je vandaag namelijk een hybride premiumauto, dan heb je dat deels te danken aan deze eigenzinnige Japanners. Zij lanceerden in 2005 de eerste hybridewagen in het luxesegment in de vorm van de RX 400h. Die bracht een vleugje milieuvriendelijkheid naar de wereld van de grote SUV’s, en die nalatenschap wordt nu verdergezet met de komst van de nieuwe RX.

Lexus-hybrides met stekker
De RX is namelijk toe aan zijn vijfde generatie, en die beschikt over meer elektrificatie dan ooit tevoren. Zo is de zelfopladende hybride aandrijflijn nog steeds vertegenwoordigd door de nieuwe RX 350h, maar krijgt Lexus’ ruimste SUV voor het eerst ook een stekkerpoort in de flank. Als RX 450h+ beschikt hij namelijk over een accu van 18,1 kWh, die eens volgeladen een elektrisch rijbereik van 65 kilometer mogelijk maakt. Bovendien biedt deze variant een mooie 306 pk dankzij de combinatie van een 2.5-liter benzinemotor en een elektromotor, maar het kan nog sterker. Zo is de nieuwe RX er ook als 500h+, die een 2.4-literblok met turbo aan de elektromotor koppelt voor in totaal 371 pk aan vermogen.

Daarmee heeft Lexus er meteen twee plug-inhybrides bij, maar het is niet de eerste keer dat ze een hybride met een stekker aanbieden. Zo lanceerden de Japanners een dik jaar geleden al hun tweede generatie van de NX, het iets kleinere broertje van de RX. Die kwam toen als eerste Lexus ooit met een plug-inhybride aandrijflijn op de proppen, en die NX 450h+ laat dezelfde cijfers optekenen als de RX 450h+. Reken dus ook hier op 306 pk aan vermogen uit de combinatie van een elektromotor en een 2.5-liter benzineblok, en een elektrisch rijbereik van wel 70 kilometer.
Van elektrisch tot V8
Het doel van Lexus is echter om een compleet elektrisch aanbod uit te bouwen tegen 2030, en ook daar heeft het merk al stappen gezet. Zo staat er al een UX 300e op stroom in het gamma sinds 2020, en krijgt die dit jaar gezelschap van de eerste Lexus die alleen met elektrische aandrijflijnen verkrijgbaar zal zijn. Die RZ 450e beschikt over twee elektromotoren met samen 313 pk, maar nog belangrijker is de accu die onder de vloer leeft. Die is namelijk 71,4 kWh groot, waarmee de RZ 450e meer dan 400 kilometer moet kunnen rijden op één laadbeurt. Ook die nieuwkomer is voor het eerst te zien op het Autosalon van Brussel.

Daarnaast is Lexus natuurlijk ook zijn zelfopladende hybrides niet vergeten, want die kregen bijna allemaal een technologische update. Zo beschikken de UX 250h, ES 300h en LS 500h tegenwoordig over een gloednieuw infotainmentsysteem dat over-the-air-updates mogelijk maakt zonder dat er een dealer aan te pas komt. Ga je daarentegen op de Lexus-stand langs voor je plezier, dan word je er ook niet teleurgesteld. Als buitenbeentje bieden de Japanners namelijk de LC 500 aan als coupé en cabriolet, en die beschikt over een machtige V8-motor met 464 pk.
Recente reacties
Adieu laadpas: Europa wil betalen aan laadpaal zoals bij tankstation
"Klein detail: bovenstaande transparantie zou enkel verplicht worden wanneer een nieuwe laadpaal...
Door Mathieu 19 uur geleden
Kort getest: BMW iX5 Hydrogen (2023)
Sommigen willen gewoon niet dat de Hwagen doorbreekt en altijd met hetzelfde excuus nlk het...
Door Tryphon 22 uur geleden
Rijtest: Hyundai Bayon 1.0 T-GDI 48V 7DCT (2021)
Value for money! Nog ruim 150 stuks op autosalon in de aanbieding met ruim €3000 korting. Allemaal...
Door Hans 1 dag geleden
Vergroening op z’n best: Audi experimenteert met planten voor je autointerieur
En dan moet je op het werk uitleggen waarom er een bloempot chirurgisch verwijderd is van tussen uw...
Door Adriaan 1 dag geleden