Volvo zal voor de C30 Electric een range extender gebruiken.Dat is een techniek die ook door General Motors wordt toegepast in de Volt / Ampera. Met de range extender kan Volvo de radius van de elektrische wagen met 1.000 km vergroten en blijft de uitstoot toch onder de 50 g/km CO2. Omdat ze nog aan het experimenteren zijn, laten de Zweden drie verschillende toepassingen van de range extender zien.
Volvo gaat nog een stapje verder door de range extender ook op E85 bio-ethanol brandstof te voorzien.
Bij de eerste vorm gaat het om een seriële range extender.Daarbij bevindt zich een 60 pk sterke driecilindermotor onder de koffervloer. Hij is verbonden met een generator (40 kW). De elektromotor wordt aangedreven door de accu, wanneer deze leeg is wordt de elektromotor aangedreven door de benzinemotor via de generator. Tegelijk wordt de accu opgeladen door de generator. Volledig elektrisch rij je 110 km ver, met de range extender komt daar nog duizend kilometer bij.
De tweede variant is een parallelgeschakelde range extender. Bij deze aandrijving krijgt de driecilinder een turbo. Daarmee komt het vermogen op 190 pk. De benzinemotor drijft de achterwielen aan, terwijl de elektromotor op de voorwielen zal werken. ook deze C30 Electric krijgt een generator (40 kW) om de accu op te laden. Eens de accu opgeladen, kan deze zijn 82 kW overbrengen op de voorwielen. Deze Volvo krijgt op die manier in totaal een stevige 300 pk ter beschikking. Volledig elektrisch kom je 75 km ver, de range extender doet daar weer duizend kilometer bovenop.
De derde variant zal worden toegepast op een V60-basis.Volvo bouwt benzine- én elektromotor samen in onder de motorkap. De elektromotor (111 pk) wordt ondersteund door de benzine driecilinder met turbo (190 pk). Ook de generator (40 kW) vindt een plaatsje. De benzinemotor drijft de voorwielen aan en herlaadt de accu. Tot 50 km/u rijdt de V60 volledig elektrisch, pas bij hogere snelheden neemt de benzinemotor over. Volledig elektrisch rijden brengt je 50 km ver, met de range extender kom je duizend kilometer verder.
In deze V60 ligt de volledige aandrijflijn onder de motorkap. De elektromotor (111 pk) wordt bijgestaan door een driecilinder benzinemotor met turbo (190 pk), een automaat en een generator (40 kW). De kracht van de verbrandingsmotor drijft de voorwielen aan en herlaadt de batterij indien nodig. Tot 50 km/u rijdt de auto altijd elektrisch, pas bij hogere snelheid komt de driecilinder in actie. Het batterijpakket ligt onder de koffervloer en verzekert een elektrisch rijbereik van 50 km, vermeerderd met duizend kilometer door de range extender.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 17 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden