Nissan gaat steer-by-wire introduceren bij Infiniti

Steer-by-wire Nissan

Naar links draaien, naar rechts draaien, niet draaien... we kennen de stuurbewegingen redelijk goed. Maar Nissan wil het sturingsmechanisme stevig aanpakken. Geen directe verbinding tussen stuur en wielen meer, er komt een computer tussen beide. It sounds like the future...

Het concept klinkt erg eenvoudig en is gelukkig niet moeilijk uit te leggen, anders had ondergetekende eerst een cursus 'ingenieur' kunnen volgen. Het gaat als volgt. Momenteel kennen we het sturen als een directe verbinding tussen het stuur en de voorwielen, dat heet een mechanische sturing. Nissan is net zoals andere merken al een tijdje aan het experimenteren met het inbouwen van een computer tussen het stuur en de voorwielen waardoor een rechtstreekse verbinding niet meer van toepassing is.

Geen overbodige informatie

Volgens de ingenieurs van Nissan zijn er bij mechanische sturing enkele nadelen, opgedeeld in twee groepen. Enerzijds is er het aspect dat je als bestuurder niet alle informatie wil die de wielen door de stuurkolom doorgeven. In het geval van de steer-by-wire zou de computer alle overbodige informatie kunnen wegfilteren zodat je als bestuurder enkele relevante zaken doorgegeven krijgt.

Veiligheid

Anderzijds heb je het aspect veiligheid. Volgens de ingenieurs zou de computer bij noodgevallen automatisch kunnen bijsturen/uitwijken met behulp van camera's, lasers, radars enzovoort. Zulk een computer zal uiteraard een veel snellere reactietijd hebben dan wij mensen. Maar wat als het tilt slaat? Nissan zegt in de eerste fase nog een noodkoppeling te maken. Zodra alles doorontwikkeld is zou die noodkoppeling wel verdwijnen.

Nissan zal de technologie volgend jaar al introduceren in een van haar Infiniti producten. Of deze technologie de mechanische sturing zal vervangen betwijfel ik echter ten zeerste.

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Kurt 13:11
afbeelding van Kurt

Waarom hieraan twijfelen? In de burgerluchtvaart is dit Fly-by-wire al tien jaar een feit. Als het in zo'n strikte markt de standaard is en de passagiers er blijkbaar geen graten in zien, waarom zou dit dan niet aangewend worden in een veel éénvoudiger toepassing zoals het wagenpark?
Het lijkt mij een logische stap om dit te combineren met GPS sturing (cfr. de zelfrijdende google-wagen), parkeersensoren, lane departure, pre-crash safety, ed. Niet?

Yvesw 13:41
afbeelding van Yvesw

@Kurt: Het probleem -waar vooral autofanaten een probleem van maken- is het feit dat je niet meer direct in contact staat met je wielen. Zelfs het implementeren van een elektronische stuurbekrachting i.p.v. een hydraulische sturing zorgt al voor groot "geklaag" binnen de autowereld. Je wilt niet weten wat er gebeurd als ze steer-by-wire gaan introduceren...
Ik ben er zelf ook geen voorstander van. Zet je maar eens voor een gameconsole met een top of the line racestuur en je zal voelen dat dit nog altijd niet hetzelfde detail aan diepte kan geven dat een "simpele" hydraulische sturing in een wagen wel kan.
In de luchtvaart -en ik let op met wat ik zeg- hoeft sturing niet zo accuraat te zijn, in die zin dat je niet elke bobbeltje, steentje en grip verlies moet kunnen voelen. In een wagen net wel.
Dus voor mij is het een NoGo

Kurt1 14:56
afbeelding van Kurt1

Technisch moet het toch mogelijk zijn om evenveel feedback te krijgen als bij een hydraulische stuurbekrachtiging. Een meer verfijnde variant van de trilfunctie in de controller van je gameconsole.

Sven 23:11
afbeelding van Sven

Mercedes is ook een tijdje bezig geweest met die technologie (in de SL600 en nog wat concept cars). Maar ik vind niet dadelijk terug of ze er al dan niet mee gestopt zijn en waarom.

Yvesw 15:11
afbeelding van Yvesw

Ik geeft toe, elke generatie wordt het beter en beter en waarschijnlijk gaat 85% van de bevolking er niet eens van wakker liggen (onder het mom: "Hey mannen, kijk eens wat voor hippe feature ik heb op mijn nieuwe wagen!"). Maar ik kan me niet neer leggen bij het feit dat we zouden sturen via een object dat niet meteen in verbinding staat met de wielen. Dan mogen ze van mijn part het stuur zoals we het kennen helemaal afschaffen en gewoon een controller -type playstation- in onze handen steken. Dan hoef ik niet eens meer deftig recht te zitten in de wagen...

Yvesw 22:45
afbeelding van Yvesw

@Alfred: Mij hebben ze ook ooit wijsgemaakt dat Hybride wagens een fabeltje zijn vanuit de tekenfilmserie "The Jetsons" :-p
Ik dacht inderdaad ook altijd dat een "indirecte" besturing niet toegelaten was. Dus waarschijnlijk is het inderdaad een fabeltje :-) Of de regelgeving draait en keert hoe het hen het beste uitkomt onder het mom "Maar meneer van de regelgevingsadministratie, als we dit doen worden de wagens nog eens 0,0005% zuiniger". Zelfde verhaal met die elektronische stuurbekrachtiging.

En inderdaad, het "IT" gevaar schuilt om de hoek. Dat gevoel heb ik bij de Tesla Model S ook. Die wagen update zichzelf gewoon via het internet! 'S nachts! Zonder dat je het door hebt. Er moet maar eens een hacker zijn -die je te grazen wilt nemen- die een bug installeert waardoor je na 5min plotseling niet meer kan remmen...
iRobot iemand?

Yvesw 12:23
afbeelding van Yvesw

@Alfred: Jep, de Jetsons waren ongelooflijk. Alles waar de Hanna-Barbera mannen ooit hun handen aan hebben vuil gemaakt zijn tot op vandaag nog altijd top! Enkele voorbeelden: Yogi Bear, The Flintstones, Wacky Racers, Scooby Doo, The Addams Family, The smurfs, Dexter's laboratory,... Jeugdsentiment ten top!

Ik vind de Tesla S ook een ongelooflijke interessante wagen. Zo werd hij laatste geüpdatet met een "Creep" functie (waardoor hij -net zoals bij een wagen met automaat- lichtjes vooruit bolt als je de rem los laat), overnight trouwens!
Vraag me inderdaad wel af hoe "kraakbaar" de Tesla is. Kan me niet inbeelden dat elke tuin- en hobbycomputerman er zomaar enkele lijntjes code in kan aanpassen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws