Ford werkt aan een remsysteem waarbij het registreert wanneer voorliggers remmen, ook al rijdt er een andere auto tussen of is je voorligger al door de bocht gegaan. Dat moet de veiligheid verhogen.
Je kent het wel, als je door de ramen van je voorligger heen kijkt, kan je anticiperen op remmende wagens voorop, daarom bouwde men het derde remlicht in. Maar Ford nam deel aan het onderzoeksproject Sichere Intelligente Mobilität – Testfeld Deutschland. Samen met anderen testten ze 20 verschillende systemen uit in het kader van een vierjarig project. Het remsysteem is eenvoudig uit te leggen, al zit het vernuftig in elkaar. Bij een noodstop stuurt het remlicht een draadloos signaal naar achterliggers. Bij die achterliggers gaat dan een lampje branden op het dashboard. Het is dus niet zo dat de achterliggende wagen plots zal kunnen afremmen, er is nog steeds actie van de bestuurder vereist. Uit de studie bleek dat de gebruikers eerder konden remmen, met als gevolg dat mogelijke kop-staartaanrijdingen worden vermeden of minder zwaar zijn. De testrijders, in totaal 500 man verdeeld over 120 voertuigen, legden in 41.000 test-uren gezamenlijk 1,6 miljoen kilometers af, zowel op openbare weg als op afgesloten testcircuits.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 6 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 6 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 23 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden