Caterham maakte zonet haar Aeroseven Concept bekend via het web. De filosofie blijft dezelfde - licht, snel, puur, gewicht/vermogen ratio's - maar dit concept laat ook zien dat Caterham de technologie van 2013 wil gaan gebruiken.
Begin volgend jaar moet de nieuwe roadster van Caterham productieklaar zijn, de eerste aanzet is dit AeroSeven Concept. Veertig jaar nadat de kleine Britse constructeur de inmiddels legendarische Seven voorstelde, komt er dan toch een vervolg. Maar dit concept is niet alleen een voorbode naar de nieuwe Seven, het is ook een voorbode op de nieuwe sportwagen die het zal bouwen in samenwerking met Renault, die zal er in 2016 komen.
Op basis van het CSR-platform, dat momenteel in de Seven wordt gebruikt, werden er opnieuw enkele kunstjes uitgevoerd inzake aerodynamica en gewicht, een gestroomlijnde en carbon body moet daar deels voor zorgen. Onder de kap schuilt een 2.0 liter Ford Duratec die voldoet aan de Euro6 normen. Dat blok is goed voor 240 pk en 206 Nm en zou de AeroSeven rond de vier seconden naar 100 km/u moeten schieten. De gewicht/vermogen ratio, want daar draait het hier immers om, ligt op 400pk per ton. Dat wil zeggen dat deze SevenAero rond de 750 kilogram moet wegen. Al het vermogen gaat via een manuele zesbak naar de achterwielen. Ze zeggen ook te werken aan andere motoren, denk daarbij aan de recent aangekondigde samenwerking met Suzuki.
De AeroSeven krijgt ook enkele snufjes uit de Formule1 en enkele hedendaagse technologieën. Zo is er LaunchControl of ABS. Het stuur, de sturing en de display unit zijn volledig gebaseerd op de Formule1.
De productie blijft in Dartford, UK. Daar zal in de herfst van 2014 de eerste productievariant van de band rollen.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 12 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 13 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden