Goodyear Dunlop ontwikkelt conceptuele SUV-band

Wie naar de Hyundai Intrado concept car kijkt op het salon van Genève, ziet daar een vreemd setje banden onder zitten. Het gaat om een experimentele band voor SUV's van Dunlop.

Een naam hebben ze nog niet voor het ding. Wel vertellen ze ons graag hoe het geheel in elkaar zit. Middenin het loopvlak van de band zit een brede groef. Die verlaagt het contact met de weg, met de bedoeling de rolweerstand te verlagen. Dat heeft dan weer als gevolg dat het verbruik van de SUV verder omlaag kan.

meer grip, minder contact

Tegelijk is er de tegenstelling dat Dunlop de grip verhoogt door het verminderde contactoppervlak. De brede groef kan namelijk zorgen voor een verbeterde afvoer van modder en regenwater. Nog een voordeel van de brede groef is de vermindering van het rubber in de band. Daardoor wordt niet alleen in gewicht bespaard maar kan ook in de productiefase minder rubber worden gebruikt voor de band.

Voor de constructie van de band gebruikt Goodyear Dunlop een dubbele contactband op een enkel bandenkarkas. Door die architectuur kan de band het gewicht van de SUV dragen, zonder minder grip te bieden.

andere technologieën

Productieplannen voor de band zijn er voorlopig niet. Goodyear Dunlop ziet de band als een concept, waarbij verschillende oplossingen in één band worden gecombineerd. Dat is ook te zien aan de dubbele luchtkamer in de band, verbonden door een kleppensysteem. Daardoor kan je als je één kamer lek rijdt toch verder rijden

Ook zelfreinigende waterafstotende texturen zitten erin verwerkt, die dienen dan weer om modder en andere onzuiverheden beter af te voeren. Ook geluidsabsorberende materialen werden gebruikt op dit voorlopig nog naamloos concept.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws