Nissan's eerste blik op de nieuwe generatie Leaf tonen ze via deze IDS. Een conceptwagen die uitpakt met de verplichte autonome technologie (hype van 2015), een carrosserie die volledig is opgetrokken uit koolstofvezel en een krachtige batterij. De Leaf 2.0, wij kunnen hem nu al smaken.
Hoewe elke elektrofiel zit te kwijlen over de Tesla Model S, mag je het - zachte - succes van de Nissan Leaf niet uit het oog verliezen. Het is dan ook geen publiek geheim dat de Japanners volop aan het bouwen zijn aan een tweede generatie.
De bouwstenen voor die Leaf 2.0 - als we Nissans eigen lingo even lenen - worden voor het eerst getoond in de vorm van deze IDS concept.
Een vorm die er alvast mag zijn want Nissan duwt de wielen zo ver mogelijk naar de hoeken (geen onhandig grote verbrandingsmotor te plaatsen, weet je wel) waardoor het uiterlijk sportief aandoet. Vooraan moet de grille ons doen denken aan een stapel ijsblokjes. Waarom het dat zou moeten doen, daar hebben we geen antwoord op. Misschien om de IDS iests 'cooler' te maken? Wij vinden alvast de carrosserie die helemaal uit koolstofvezel is opgetrokken een stuk knapper.
60 kWh
Zoals het een concept van 2015 betaamt pakt de IDS uit met autonoom rijden. Gaat de wagen er vanzelf door, dan verdwijnt het stuur en komt er in de plaats een tablet tevoorschijn. De vier individuele stoelen, die draaien dan weer enkele graden naar binnen om een huiselijke sfeer op te wekken. Sfeer die verder gecreëerd wordt door het gebruik van hout, wit leder en warm licht.
Onderhuids huist een batterijpakket van 60 kWh. Dubbel zo groot als de huidige batterij die je in de huidige Leaf kan vinden. Een range geeft Nissan niet mee. Al is dat eigenlijk niet zo relevant, want door het gebrek aan allerhande veiligheidsspullen en het toepassen van koolstofvezel zal de conceptwagen stukken lichter zijn dan de uiteindelijk productieversie van de tweede generatie Leaf. Doen we even wat nattevingerwerk, dan gokken we op een range voor de nieuwe Leaf op zo'n 350 à 400 kilometer.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 18 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden