Met de 360c conceptwagen wil Volvo het debat openen over de auto van de toekomst. Wat met autonomie, wat met comfort en wat met veiligheid? Enkele van die oplossingen zitten volgens de Zweden alvast in deze nieuwe conceptwagen. Zoals een veiligheidsdeken in de slaapmodus dat als een driepuntsgordel werkt.
Moeten we de constructeurs geloven, dan is de autonome wagen het belangrijkste dat de mens ooit heeft uitgevonden na de auto zelf. Zelfs bij Volvo zijn ze daar heilig van overtuigd, want de zelfrijdende auto van de toekomst zal drastisch wijzigen hoe we leven. De 360c moet visueel weergeven hoe Volvo denkt dat die toekomst er uit gaat zien en moet het debat starten over die toekomst.
Blieps en boops
Eén van die debatpunten is - Volvo be Volvo - hoe we om zullen gaan met de veiligheid rond autonome wagens. Volvo pleit dan ook voor een universele veiligheidsnorm voor de communicatie bij autonome wagens. Dan hebben de Zweden het niet over zelfrijdende auto's onder elkaar maar de manier hoe ze zullen communiceren met andere weggebruikers. Fietsers, voetgangers, kinderen, noem maar op.
Belangrijk volgens Volvo is dat de veiligheidscommunicatietechnologie de intenties van de wagen duidelijk maakt, maar andere weggebruikers nooit richtlijnen of instructies zal geven. Dus wel; ik rij deze straat in. Niet; steek maar over. Bij de 360c concept brengen ze dit naar buiten via een hoop geluiden, kleuren, visuals, bewegingen en combinaties daarvan. Twee keer bliepen is rechtsaf? Er zijn landen waar dit al perfect de norm is.
First class transport
Daarnaast ziet Volvo de autonome wagen als een interessant alternatief voor korte vliegtuigvluchten. Want waarom zou je door al die miserie moeten gaan van tickets, security, wachten op de vlucht, krappe zitplaatsen en luide vliegtuiggeluiden als je ook gewoon in alle comfort door een cocon naar je bestemming kan worden gereden? Volvo gaat er prat op dat op vluchten onder de 300 kilometer (ruwweg Brussel naar Parijs bijvoorbeeld) sneller gaan met de auto.
Ongelijk geven we ze niet trouwens. Alleen vragen we ons af hoeveel mensen nu echt dagelijks pendelen met het vliegtuig tussen Brussel en Parijs of waarom ook niet Los Angeles en San Diego. Anderzijds, als de prijs interessant genoeg is zou het ons niet verbazen dat we in de toekomst de autonome cabine richting Zuid-Frankrijk nemen. Liefst nog overnacht, zodat we gewoon kunnen slapen en tegen de ochtend al bijna op locatie zijn.
4 kamertjes
Iets waar de Zweden ook oren naar hebben, want het bouwde vier verschillende "cabines" voor de 360c. Slaapomgeving, mobiel kantoor, huiskamer en een entertainmentruimte, dat zijn grofweg de vier belangrijkste toepassingen van de autonome wagen van de toekomst. Elk trouwens met hun eigen uitdagingen. Want wat als je nu richting het Zuiden van Frankrijk reist in het midden van de nacht en er gaat toch iets fout?
Wel, Volvo ontwikkelde een speciaal veiligheidsdeken dat bij een impact op dezelfde manier werkt als een driepuntsgordel, maar dan aangepast aan liggende personen. Waardoor je toch met gemoedsrust kan gaan slapen. Zit je nu nog te wachten naar specs en range? Dan heb je de bedoeling van deze 360c gemist volgens Volvo. Autonome conceptwagens zijn te vaak een technologisch uitstalraam volgens het merk. "Wij stellen de mens echter centraal en willen een eerste, bewuste stap zetten naar een brede discussie over hoe technologieën voor autonoom rijden de samenleving op allerlei manieren fundamenteel kunnen veranderen."
Bespreek, zouden we zeggen...
Recente reacties
Opinie: Nee, we moeten Audi Vorst niet redden met belastinggeld
Als men audi wil redden.waarom lukte dat niet met ford genk???. Brussel is belangrijker dan Brussel.
Door Cortinovis 8 uur geleden
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 2 dagen geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden