Volvo 360c concept opent autonoom debat (2018)

volvo-360c-concept-2018_04

Met de 360c conceptwagen wil Volvo het debat openen over de auto van de toekomst. Wat met autonomie, wat met comfort en wat met veiligheid? Enkele van die oplossingen zitten volgens de Zweden alvast in deze nieuwe conceptwagen. Zoals een veiligheidsdeken in de slaapmodus dat als een driepuntsgordel werkt.

Moeten we de constructeurs geloven, dan is de autonome wagen het belangrijkste dat de mens ooit heeft uitgevonden na de auto zelf. Zelfs bij Volvo zijn ze daar heilig van overtuigd, want de zelfrijdende auto van de toekomst zal drastisch wijzigen hoe we leven. De 360c moet visueel weergeven hoe Volvo denkt dat die toekomst er uit gaat zien en moet het debat starten over die toekomst.

Blieps en boops

Eén van die debatpunten is - Volvo be Volvo - hoe we om zullen gaan met de veiligheid rond autonome wagens. Volvo pleit dan ook voor een universele veiligheidsnorm voor de communicatie bij autonome wagens. Dan hebben de Zweden het niet over zelfrijdende auto's onder elkaar maar de manier hoe ze zullen communiceren met andere weggebruikers. Fietsers, voetgangers, kinderen, noem maar op.

Belangrijk volgens Volvo is dat de veiligheidscommunicatietechnologie de intenties van de wagen duidelijk maakt, maar andere weggebruikers nooit richtlijnen of instructies zal geven. Dus wel; ik rij deze straat in. Niet; steek maar over. Bij de 360c concept brengen ze dit naar buiten via een hoop geluiden, kleuren, visuals, bewegingen en combinaties daarvan. Twee keer bliepen is rechtsaf? Er zijn landen waar dit al perfect de norm is.

First class transport

Daarnaast ziet Volvo de autonome wagen als een interessant alternatief voor korte vliegtuigvluchten. Want waarom zou je door al die miserie moeten gaan van tickets, security, wachten op de vlucht, krappe zitplaatsen en luide vliegtuiggeluiden als je ook gewoon in alle comfort door een cocon naar je bestemming kan worden gereden? Volvo gaat er prat op dat op vluchten onder de 300 kilometer (ruwweg Brussel naar Parijs bijvoorbeeld) sneller gaan met de auto.

volvo-360c-concept-2018

Ongelijk geven we ze niet trouwens. Alleen vragen we ons af hoeveel mensen nu echt dagelijks pendelen met het vliegtuig tussen Brussel en Parijs of waarom ook niet Los Angeles en San Diego. Anderzijds, als de prijs interessant genoeg is zou het ons niet verbazen dat we in de toekomst de autonome cabine richting Zuid-Frankrijk nemen. Liefst nog overnacht, zodat we gewoon kunnen slapen en tegen de ochtend al bijna op locatie zijn.

4 kamertjes

Iets waar de Zweden ook oren naar hebben, want het bouwde vier verschillende "cabines" voor de 360c. Slaapomgeving, mobiel kantoor, huiskamer en een entertainmentruimte, dat zijn grofweg de vier belangrijkste toepassingen van de autonome wagen van de toekomst. Elk trouwens met hun eigen uitdagingen. Want wat als je nu richting het Zuiden van Frankrijk reist in het midden van de nacht en er gaat toch iets fout?

volvo-360c-concept-2018

Wel, Volvo ontwikkelde een speciaal veiligheidsdeken dat bij een impact op dezelfde manier werkt als een driepuntsgordel, maar dan aangepast aan liggende personen. Waardoor je toch met gemoedsrust kan gaan slapen. Zit je nu nog te wachten naar specs en range? Dan heb je de bedoeling van deze 360c gemist volgens Volvo. Autonome conceptwagens zijn te vaak een technologisch uitstalraam volgens het merk. "Wij stellen de mens echter centraal en willen een eerste, bewuste stap zetten naar een brede discussie over hoe technologieën voor autonoom rijden de samenleving op allerlei manieren fundamenteel kunnen veranderen."

Bespreek, zouden we zeggen...

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
KingRollo 19:28
afbeelding van KingRollo

Nog meer verkeer op de weg. Lekker slapen in de auto na een zware werkweek op vrijdagnacht terwijl je naar de Côte d'Azur wordt gereden. Twee dagen zon, zee en strand. Dan zondagnacht slapend terug naar kantoor gereden worden om maandagochtend fris en ontspannen aan het bureau de voeten onder tafel te gooien

Wim 10:02
afbeelding van Wim

idd, de péage zal een pak duurder moeten worden, want waarom zou je niet al slapend elektrisch naar de Côte d'Azur bollen

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws