Over drie jaar neemt Lagonda dit gedrocht in productie

lagonda_profiel

Lagonda, het luxueuze dochtermerk van Aston Martin, wil het gevaarte dat je op deze foto’s ziet over drie jaar in productie nemen. We vermoeden dat Europa niet bepaald de eerste afzetmarkt wordt…

In de jaren 1990 werd Aston Martin van het faillissement gered door de DB7, een uitermate elegante, sobere en zelfs discrete coupé en cabriolet. De jongste producten van het merk lijken echter die deur achter zich te willen sluiten, want tegenwoordig worden Aston Martins met steeds grotere spoilers en heftiger diffusers op de markt gebracht. Ook het luxedochtermerk Lagonda, dat dikke berlines en SUV’s bouwt, lijkt eerder in te zetten op ostentatief machtsvertoon dan op raffinement. Dat bewijst het nog maar eens met de in Genève onthulde All-Terrain Concept. Je zou denken dat deze lijkwagen op stelten een conceptcar is die nooit in productie gaat, maar over 3 jaar al komt er een SUV van Lagonda die voor zijn design sterk op dit gevaarte zou bouwen.

Uiteraard elektrisch

Zoals nagenoeg alle luxewagens die in Genève staan te blinken, ligt in deze kolos met een rare kruising van suicide doors en vleugeldeuren geen huilende V12 of gorgelende V8, maar wel een elektrische aandrijflijn, waar Lagonda verder niets over kwijt wil. Je zou denken dat die enorme achteroverhang er is om plaats te maken voor een derde rij stoelen, maar dat is niet waar: de achterbank staat bovenop de achteras (wat niet heel bevorderlijk kan zijn voor het comfort) en daarachter is zelfs nauwelijks nog kofferruimte. De stoelen doen denken aan de fauteuils die Citroën in de jaren 1970 in zijn CX monteerde, en dat is meteen het enige positieve dat we over dit gedrocht kunnen zeggen. We vermoeden dat hij meer bedoeld is voor rijke inwoners van Rusland, China of een of andere oliestaat, waar geld en goede smaak zelden hand in hand gaan. Of slaan wij de bal helemaal mis en zijn wij blind voor de nieuwsoortige schoonheid die deze Lagonda is? Vertel het ons gerust in de comments.

Tijdstip: 16:03
Auteur: Auteur: Bert Troubleyn
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws