Op het salon van Genève staat hij dus niet, maar Renault stuurt toch alle informatie rond zijn nieuwe conceptcar de wereld in. De Morphoz is een auto die zich aanpast aan alle omstandigheden. Letterlijk.
De Morphoz moet Renaults toekomstvisie weergeven op de mobiliteit over een jaar of vijf. Die is elektrisch en deelbaar, dat spreekt voor zich. Tegelijk laat deze conceptcar de flexibiliteit zien van het platform waar Renault zijn toekomstige elektrische modellen op wil stoelen. Dat heet CMF-EV en zal gedeeld worden binnen de alliantie met Nissan en Mitsubishi. Het platform combineert een lange wielbasis met korte overhangen met een fijner en naar voren geplaatst dashboard voor meer binnenruimte.
Opmerkelijk: de Morphoz heeft twee ‘modi’: City en Travel. Die bepalen niet alleen de batterijcapaciteit, maar ook de lengte van de auto. Jawel: de Morphoz is dus een soort Transformer. In de City-modus is hij 4,40 meter lang, met een wielbasis van 2,73 meter. De batterijcapaciteit bedraagt dan 40 kWh. In de Travel-modus komt er 40 centimeter bij in de lengte (tot 4,80 meter) en neemt de wielbasis toe tot 2,93 meter. Dat maakt niet alleen meer been- en bagageruimte vrij, maar ook 50 kWh aan extra batterijcapaciteit, voor een totaal van 90 kWh.
De filosofie daarachter is dat de ‘kleine’ batterij van 40 kWh volgens Renault een rijbereik oplevert van 400 kilometer en daarmee goed is voor 90 procent van de verplaatsingen. Voor de resterende 10 procent wordt de extra batterij geplaatst in een specifiek ombouwstation. Het rijbereik neemt dan toe tot 700 kilometer. Wanneer de batterij na de reis niet meer gebruikt wordt, kan ze voor andere energietoepassingen dienen.
Verder is deze Morphoz een moderne conceptcar, met alle aspecten die daarbij horen. Zoals herkenning van de chauffeur wanneer die de auto nadert, doorgedreven artificiële intelligentie, makkelijke deelbaarheid zonder sleutel of startkaart, niveau 3 van autonoom rijden, een lichtsignatuur die verandert naargelang de rijmodus, enzovoort. Wanneer de auto niet gebruikt wordt, kan hij via ‘vehicle-to-grid'-technologie op het lokale elektriciteitsnet worden aangesloten. Wat we van deze Morphoz wellicht het snelst in productie zullen zien gaan? De lichtsignatuur en het elektrische platform.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 14 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden