Ruilt Land Rover diesel voor waterstof in?

Land Rover Defender FCEV Prototype 2021

Land Rover heeft een prototype van de Defender ontwikkelt met een waterstofbrandstofcel. Die Defender op waterstof dient als testbed om te onderzoek hoe het Britse merk haar uitlaatemissies terug kan dringen. Tegen 2036 wil het merk geen emissies meer uit haar auto's zien komen.

Dat het Britse Land Rover altijd wat trager reageert op de wereld rondom het merk is geen nieuw feit. Het heeft er voor gezorgd dat we decennialang van de vorige generatie Defender hebben kunnen genieten. Terwijl verschillende constructeurs in Europa hebben laten weten dat ze volledige emissievrij gaan tegen 2030 zet Land Rover haar deadline een stukje comfortabeler. Want pas tegen 2036 plant het merk uitlaatemissievrije auto's gemeengoed te maken in haar portfolio. Dat dit niet enkel klassieke EV's zullen zijn is nu duidelijk. Want land Rover loenst ook naar waterstof.

Dieselalternatief

Het ontwikkelingsproject dat Land Rover dankzij overheidssteun samen uitvoert met Jaguar gaat door het leven als "Project Zeus". Specifiek gaat het over een Defender met waterstofbrandstofcel. Via de Defender kan er onderzocht worden hoe realistisch een waterstofauto van Land Rover in de toekomst kan zijn. Ralph Clague, afdelingshoofd van Hydrogen & Fuel Cells bij Jaguar Land Rover, ligt alvast toe: "We weten dat waterstof een rol moet spelen in de toekomstige motorenmix voor de hele transportsector. Naast elektrische wagens op batterijen biedt het een andere emissievrije oplossing voor de specifieke capaciteiten en vereisten van het Jaguar Land Rover-gamma."

Waterstofauto's, ofte FCEV's, wekken elektriciteit op via waterstof om elektromotoren aan te drijven. Het voordeel van waterstof is de snelle tanktijd tegenover klassiek laden en een minimaal verlies van range bij lage temperaturen. In die zin is het een interessant alternatief voor de veelrijders die nu diesel tanken. De nadelen zijn momenteel de zeer energie-intensieve productie en de exuberante kosten van de tankstations. Eind dit jaar zal Land Rover haar tests starten met de Defender FCEV.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 1 reactie

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
a b 11:38
afbeelding van a b

"We weten dat waterstof een rol moet spelen in de toekomstige motorenmix voor de hele transportsector. Naast elektrische wagens op batterijen biedt het een andere emissievrije oplossing voor de specifieke capaciteiten en vereisten van het Jaguar Land Rover-gamma."
Beetje zwaar gebrainwashed door de klassieke brandstofsector zeker? Het wordt steeds duidelijker dat waterstof gewoonweg geen alternatief is voor de personenwagens.
En snelle tanktijd durf ik ook nog te betwisten. Als je 20 auto's op een uur wilt kunnen voltanken, ga je toch echt een gigantische installatie nodig hebben om al die auto's op zo'n hoge bardruk te kunnen bedienen.

Ps: het artikel is precies niet echt gecontroleerd op spellingsfouten hé? :D

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws