E-Legend EL1 is elektrische Audi Sport Quattro

e-legend EL1

Het Duitse E-Legend wil met haar EL1 liefhebbers van klassieke rallywagens én hypermoderne technologieën op haar wenken bedienen. Want de EL1 verzoent de klassieke lijnen van de Audi Sport Quattro met de 816 pk sterke aandrijflijn van de elektrische Porsche Taycan. De vijfcilinderroffel, die zal je er zelf bij moeten verzinnen...

Stel je bent een oer-Duitsers en je denkt met weemoed aan de rallywagens van weleer. Dan is de kans groot dat je spontaan aan de Audi Sport Quattro S1 denkt die deelnam in de Group B-rally. E-Legend heeft nu haar zinnen gezet op een moderne interpretatie. Met designtrekjes van het origineel en een knijterpotente elektrische aandrijflijn.

Breng hoekige styling terug!

We moeten er dan ook niet flauw over doen. Hoewel E-Legend geen samenwerking heeft met Audi is deze EL1 onmiskenbaar een moderne interpretatie van de originele Audi Quattro. Hoekige styling, stevige wielkasten, koelsleuven op de neus,... de EL1 heeft ze allemaal. Eerlijk is dan ook eerlijk; dit ziet er beter uit dan zowat 90% van de elektrische auto's momenteel op de markt. Dat de styling hoogstwaarschijnlijk de stroomlijn niet ten goede komt, dat is andere koek natuurlijk.

e-legend EL1

Nee, de originele Quattro werd destijds ook niet ontwikkeld voor optimale efficiëntie - hetzelfde kan gezegd worden over de huidige e-tron van Audi, al spelen we dan op open doel. Net zoals de oer-Quattro draagt deze EL1 performantie hoog in het vaandel. Geen drukgevoede vijfcilinder voorin, wel 3 (!) elektromotoren. Kijk, dat doet 40 jaar aan technologische ontwikkelingen voor je.

Wat, 1 miljoen?

Specifiek monteert E-Legend 1 elektromotor op de vooras en twee op de achteras. Het systeemvermogen zou daardoor 816 pk bedragen. Hoewel het bedrijf niet in detail gaat is het niet ondenkbaar dat het de aandrijflijn van een Porsche Taycan/ Audi e-tron GT steelt. Niet in het minst omdat de accu onder deze EL1 90 kWh meet én in staat is om aan 800 volt op te laden. Niet toevallig cijfers die we ook kennen van de e-tron GT/ Taycan.

e-legend EL1

E-Legend laat nog weten dat de sprint naar de honderd amper 2.8 seconden moet bedragen. De 200 km/u heb je dan weer in minder dan 10 seconden aangetikt. De range? Die zou 400 kilometer kunnen bedragen, wat neerkomt op een normverbruik van 22.5 kWh per 100 kilometer. Loop je ook al helemaal warm voor deze EL1? Dan komt nu het addertje onder het gras. Het Duitse bedrijf vraagt minimaal 1 miljoen euro voor deze EL1. Geld waarmee je ruwweg elke nieuwe EV momenteel op de markt kan kopen. Of ze de vooropgestelde 30 exemplaren ooit zullen verkopen? De kans lijkt klein. Zonde, want het potentieel zit hier in. Misschien moet Audi het project over nemen?

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Steven Peeters 09:44
afbeelding van Steven Peeters

Peugeot heeft gebeld.

Ze willen hun naam terug.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws