Tijdens de lockdown van vorig jaar besloten vier Britse bedrijven de krachten te bundelen om een elektrische roadster te ontwikkelen. Het resultaat is deze Aura geworden. Lichtgewicht, volledig elektrisch en dankzij een accu van 88 kWh in staat om 640 kilometer ver te geraken op één lading. Al speelt de aerodynamica van je hoofd ook een rol...
Bestaat er in de toekomst nog zoiets als een rijdersauto? Want door strengere emissieregels en auto's die steeds beter op zichzelf kunnen rijden lijkt er wel geen plaats meer voor driver cars. De toekomst is echter zo grim niet. Want onder andere Audi, Aston Martin en BMW hebben al te kennen gegeven tot het einde der tijden rijdersauto's te bouwen. Vier Britse bedrijven deden tijdens de lockdown van vorig jaar ook een duit in het zakje. Door hun gezamenlijke expertise te dumpen in een futureproof roadster. Het resultaat valt best indrukwekkend te noemen.
British Roadster
Hoewel je zou denken dat deze Aura werd gecreëerd door één of andere autoconstructeur is niets minder waar. Wel is de Aura het geesteskind van designhuis Astheimer, composietbouwer BAMD, techbedrijf Conjure en Potenza Technology. Elk bedrijf stond in voor een deel van de wagen. Zo nam Astheimer het design voor haar rekening, ontwikkelde BAMD de lichtgewicht koetswerkpanelen, boog Conjure zich over de software en infotainmentsysteem en stond Potenza in voor de aandrijflijn en accu. Een nogal dure hobby voor tijdens een lockdown zou je denken. Correct! Al moet er wel bij gezegd worden dat het gehele project gefinancierd werd door Britse Office for Zero Emission Vehicles.
Niet dat die zak met geld afbreuk doet aan het uiteindelijke resultaat. Want het moet gezegd; de Aura mag er best staan. Als een soort van minimalistische roadster met net genoeg designdetails om interessant te zijn. Vanaf de eerste oogopslag is het duidelijk dat aerodynamica centraal stond bij de ontwikkeling. Binnenin zien we dan weer een fraai dashboard met grote digitale tablet. Hoewel de langgerekte motorkap insinueert dat hier een potige benzinemotor in ligt is niets minder waar. Vooraan voorziet Potenza ruimte voor een accu van 44 kWh en een elektromotor. Daarnaast werd er ook nog in het chassis een accu verwerkt van 44 kWh. Die twee accu's weten in samenwerking 88 kWh aan laadruimte te creëren terwijl de elektromotor zijn kracht naar de achterwielen mag sturen. Door deze wat unieke opstelling weet de Aura zijn gewicht beter te verdelen over voor- en achterkant.
Toekomst?
Hoewel de bedrijven niet specificeren hoe potent deze Aura is, willen ze wel zeggen dat je dankzij de accu van 88 kWh zo'n 640 kilometer ver moet geraken. Of anders gezegd: deze Aura moet zo'n 13 kWh per 100 kilometer verbruiken. Gezien de compacte dimensies en lichtgewicht structuur lijkt dit niet zo ver gezocht. Al vragen we ons wel af of een meer aerodynamische helm een grote invloed zal hebben op de range.
Hamvraag blijft natuurlijk of er productieplannen zijn voor deze Aura. Wel, de auto werd nog maar net voorgesteld tijdens het Cenex-LCV event, een Britse autoshow in Bedfordshire waar bedrijven lage-emissievoertuigen tonen. Zonder twijfel willen de ontwikkelaars eerst de publieke opinie aftasten. Onze stem heb je al, jongens en meisjes!
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 16 uur geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 20 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden